Många nöjda med sjukvårdsråd

Landstingets sjukvårdsrådgivning får bra betyg av Uppsalaborna. Men var femte tycker att väntetiden är för lång, enligt en ny undersökning.

Uppsala2009-08-12 08:00
Enligt sjukvårdsrådgivningens årliga kvalitetsmätning är många nöjda både med råd och bemötande. Resultatet bygger på svar från 302 personer som ringde sjukvårdsrådgivningen under maj månad.
Resultatet visar att en majoritet tycker att de får gott om tid för att beskriva sitt problem och ställa sin fråga. Sjuksköterskans engagemang under samtalet får också goda betyg. Enligt de svarande har sjuksköterskan god förmåga att ge svar och besked som är lätta att förstå.
- Det är jätteroligt att se ett sådant bra resultat. Det visar att sjuksköterskorna prioriterar vår befolkning i samtalen. Vi behöver förbättra tillgängligheten och öka takten för hur snabbt vi kan svara, säger Monica Mäki Karlstrand.
Närmare 90 procent av de svarande kan tänka sig att ringa sjukvårdsrådgivningen igen och ungefär lika många kan tänka sig att rekommendera telefonnumret till andra.

Alltsedan sjukvårdsrådgivningen inrättades har landstinget hoppats att rådgivningen ska minska trycket på akuten vid Akademiska sjukhuset. Monica Mäki Karlstrand tycker att den målsättningen har lyckats.
- Nu har folk någonstans att ringa dygnet runt. Det har blivit en bättre service för befolkningen och inneburit en stor skillnad för akutmottagningens rådgivning.
Mer än hälften av de svarande uppger att de kan telefonnumret till sjukvårdsrådgivningen utantill eller har det uppskrivet.
- Det visar att vi har ganska många trogna kunder och det är vi jätteglada för, säger Monica Mäki Karlstrand.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om