Många olycksrisker i stadstrafiken

Uppsala kommun måste förbättra arbetet för en säkrare cykeltrafik. Det är slutsatsen i en ny rapport där cyklister och yrkesförare fått utse de farligaste gatupartierna i staden.

Foto: Dick Pettersson

Uppsala2008-04-05 00:01
- Förbättrad säkerhet för cyklister är prioriterad, men vi satsar hellre på att göra befintliga cykelvägar säkrare än bygga nya, säger kommunalrådet Cecilia Forss (m), med ansvar för trafikfrågor i Uppsala kommun.
Många cyklister känner sig osäkra i Uppsalas trafikmiljö. Yrkesförarna har problem med felparkerade och övergivna cyklar. Båda trafikantgrupperna tycker att den andres trafikbeteende är riskfyllt.

Så kan i stora drag åsikterna från cyklister och yrkesförare summeras, i den enkätstudie som Uppsala kommun beställt för att kartlägga olycksrisker mellan cyklar och yrkesfordon i stadstrafiken.
Trots cyklisternas kritik av yrkesförarna anser de att andra trafikanter uppför sig ännu farligare i trafiken. Yrkesförarna å sin sida tycker att de visar lika stor hänsyn mot cyklister som mot andra fordonsförare.
Den punkt där trafikanterna är eniga gäller möjligheten att få gehör för synpunkter hos beslutsfattarna. En stor majoritet av förare och cyklister anser att deras åsikter inte tas tillvara.

Rapporten konstaterar att det krävs långsiktigt arbete för att nå bättre förståelse mellan trafikantgrupperna. Cyklister behöver inse vikten av fungerande belysning och förstå yrkesförarnas problem med tunga fordon och skymd sikt. Förarna behöver få större insikt i cyklisternas sårbarhet.
Kommunens arbete med cykelfrågor måste intensifieras, enligt rapporten, som efterlyser flera åtgärder:
* Cykelkartan behöver uppdateras oftare och kompletteras med mer information. Ett kartverktyg via internet kan användas av trafikanterna för att markera kritiska platser i trafiken och skapa dialog.
* Skyltningen längs cykelvägarna kan förbättras. I dag går det att cykla från Hågadalen till Resecentrum på cykelvägar, utan att någon gång se en hänvisning till andra stadsdelar, enligt rapporten.
* Ett särskilt cykelprogram finns i andra kommuner för långsiktigt trafikarbete och olika aktiviteter. Det behövs också i Uppsala, enligt rapporten.
* Bättre information från kommunen till nya studenter om cykling i Uppsala.

Kommunalrådet Cecilia Forss är positiv till förslagen men kan inte utlova vilka som kan genomföras. Hon vill se fler cykelparkeringar och påpekar att det även gynnar yrkesförarna.
Per-Eric Eriksson (s), andre vice ordförande i gatu- och trafiknämnden, vill se bättre hoplänkning av cykelleder i staden och tydligare skyltning.
Miljöpartiets kommunalråd Niclas Malmberg är kritisk mot att Uppsala inte inför en särskild cykelsamordnare. Hittills har kommunledningen sagt nej till förslaget och ansett att cykelplanering ska kunna ingå i allt trafikarbete.
- Majoriteten satsar inte tillräckliga resurser för att åtgärda de problem som rapporten pekar på, säger han.
I studien har cyklister och yrkesförare fått peka ut vilka gatupartier de anser är farligast i Uppsala. De som enligt båda trafikantgrupperna är mest riskfyllda ligger nästan alla i stadskärnan.
Fakta
Trafikrapporten

Rapporten om cyklister och yrkesförare i Uppsala stad har tagits fram av en konsultfirma på uppdrag av kommunens trafiksäkerhetsråd. Till grund för studien ligger en enkät med cyklister och yrkesförare. 144 cyklister och 77 förare svarade på frågorna om trafiksäkerhet och farliga platser i staden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om