År 2009 lyckades Uppsalabuss genom en reavinst på fastighetsförsäljningar skapa en vinst på 21 miljoner kronor. Den byttes i förlust på 26 miljoner förra året. Anledningarna till det är flera. Kommunens satsning på stomlinjer har gjort att fler valt att ta bussen.
Antalet resor steg med åtta procent eller drygt 1,2 miljoner.
– En stor del av underskottet utgörs av det ökade resandet. Det är positivt men innebär samtidigt att vi fått lov att köra mer än beräknat och tvingats sätta in extrabussar. Det har lett till att fler vagntimmar förbrukats, säger Sture Jonsson informationschef vid Upplands Lokaltrafik, UL.
Även kostnaderna för biogas har ökat sedan ett nytt avtal med leverantören Uppsala Vatten AB togs i bruk. Det höjde priset med två kronor per enhet biogas till 10:30 kronor - en enhet är jämförbar med en liter diesel. Även avtalen med driftbolaget Gamla Uppsala Buss har daterats upp och det har inneburit ökade kostnader för löner och andra omkostnader för trafiken.
Varför inte ökningarna gått att förutse beror främst på att bolaget inte räknade med att så många Uppsalabor skulle välja bussen.
– Den kunskap vi hade om hur år 2010 skulle bli närbudgeten lades året innan byggde på de prognoser som fanns då. I dem finns alltid osäkerhet och det gör det svårt ibland, säger Sture Jonsson.
För att klara ekonomin fick Uppsalabuss ett koncernbidrag på 24,7 miljoner kronor. Bolaget räknar dock med att göra ett nollresultat i år.
– Vi har fått 30 miljoner kronor extra av Uppsala kommun i bidrag till trafiken för 2011. Totalt får vi 165 miljoner kronor. Med det ska Uppsalabuss klara budget, säger Sture Jonsson.
Innebär det här att biljettpriserna kommer att höjas?
– Nej, några sådana planer finns inte.
Uppsala kommuns bolagskoncern där Uppsalabuss ingår ökade sin vinst förra året.