Många trafikolyckor i Uppsala
Gatukorsningarna på Tycho Hedéns väg är de särklassigt mest olycksdrabbade i Uppsala. En rapport visar att hundratals personskador inträffat längs vägen under en femårsperiod. Räknas mörkertalet in är antalet olyckor troligen det dubbla.
Många smärre kollisioner eller påkörningar anmäls aldrig. Och många olyckor med personskador registreras bara som egendomsskador, eftersom personskadan visar sig först senare, exempelvis vid skada i nacke eller rygg.
Minst hälften cyklister
Enligt rapporten från kommunens gatu- och trafikkontor är det verkliga antalet olyckor troligen dubbelt så högt som den officiella statistiken. För cykelolyckor är mörkertalet ännu högre. I Uppsala räknar rapporten därför med att minst hälften av alla trafikskadade är cyklister.
Raporten visar också att det finns goda skäl för benämningen "oskyddade trafikanter" om cyklister och fotgängare. I olyckor med dessa grupper inblandade inträffar personskada i 90 procent av fallen. Vid kollisioner mellan bilar är motsvarande siffra 30 procent.
Åtgärder krävs
De mest olycksdrabbade korsningarna är Tycho Hedéns väg - Gamla Uppsalagatan och Tycho Hedéns väg - Vaksalagatan. Övriga korsningar på Tycho Hedéns väg/E 4 genom Uppsala är också hårt olycksdrabbade. Totalt anmäldes längs vägsträckan över 100 olyckor med minst en skadad person. I de ymnigt förekommande kökrockarna skadas ofta flera personer samtidigt.
Trots att E4 genom Uppsala sedan länge är hårt olycksdrabbad har inte mycket skett för att förbättra säkerheten. När nya E 4 öppnar 2007 beräknas trafiken på Tycho Hedéns väg, och därmed olyckorna, minska. Vägverket anser trots det att säkerhetsåtgärder krävs för framtiden. Förslaget är att korsningarna byggs om till rondeller. Först på tur står korsningen med Rapsgatan, därefter Gamla Uppsalagatan.
Flera farliga korsningar
Men också i centrala staden finns korsningar där skaderisken för bilister är särskilt stor. Det gäller Kungsgatans korsningar med Bangårdsgatan respektive Råbyvägen, korsningen Luthagsesplanaden - Kyrkogårdsgatan och utfarten från Flogsta på Enköpingsvägen.
På Tycho Hedéns väg är nästan uteslutande motorfordon inblandade i olyckorna. I centrum är den vanligaste olyckan en kollision mellan ett motorfordon och cykel eller gångtrafikant. Totalt i Uppsala är olyckor med cyklister nästan lika vanliga som kollisioner mellan fordon. Den enskilt vanligaste trafikolyckan är två bilar som kolliderar, med enbart plåtskador som följd.
Geografisk överblick
Kommunen har inte ställt samman några mer aktuella siffror över trafikolyckorna. Skälet är att kommunernas statistik enligt planerna skulle övertas av det landsomfattande Strada-projektet från 2000. Projektet har dock försenats och Uppsala kommun har i efterhand inte haft resurser att pricka in de senaste årens trafikolyckor på kartorna i rapporten.
Olycksstatistiken med kartor redovisades för politikerna i gatu- och trafiknämnden på onsdagen. Syftet är att få en geografisk överblick, som kan ligga till grund för Vägverkets prioriteringar för att förbättra säkerheten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!