Många ville vara först på nya E 4
Fanfaren frös inne men de första bilarna tutade tappert när Uppsala på torsdagsförmiddagen fick sin förbifart för E 4-trafiken, efter nästan 50 års planerande.
Polisen lämnar fritt för norrgående trafik på nya E 4.
Foto: Rolf Hamilton
Först in på den nya motorvägen blev en turistbuss. Föraren tycktes tveka ett ögonblick inför den jungfruliga och öde vägbanan framför sig, men rätade strax upp fordonet och satte kurs norrut. En karavan av personbilar, långtradare och all annan vardagstrafik följde efter och genast var nya E 4 förvandlad till vilken trafikled som helst, precis som det är tänkt.
Många åskådare
Samtidigt norröver, på en bro över motorvägen i höjd med stadsdelen Årsta, trampade en stor skara nyfikna otåligt. Några sekunder efter öppnandet siktades de första bilarna. På samma sätt stod människor vid påfarter och intill vägbanan längs hela den 2,4 mil långa södra etapp som nu öppnats, mellan Uppsala och trafikplats Björklinge, där nya och gamla E 4 ansluts via en vanlig länsväg.
En och annan som passerade polisavspärrningen vid 11-tiden hade uppenbarligen siktat på att bli först på nya vägen. Åtskilliga förare pekade på klockan när de besvikna vinkades in på den ordinarie avfarten mot Uppsala. Med bilarna svepande förbi lyfte vägbyggarna Per Jansson och Kalle Olsson bort cementblocken. Tre år har de arbetat med bygget, nu fick de vara med om sitt första öppnande av en Europaväg. Vägverkets Dan Andersson gjorde en sista kontroll.
Förberedelser in i det sista
- Arbetet pågick ända till i natt, med saltning och uppsättning av de sista skyltarna, berättar han. Nu är allt färdigt.
När klartecken kom från alla påfarter längs vägen kunde de sista konerna tas bort och polisen lämnade fritt för allmänhetens åkning.
Den officiella invigningen en timme tidigare vid trafikplats Bärbyleden samlade en försvarlig mängd höga beslutsfattare, men rönte måttligt intresse från vanligt folk. Rune Sandström var en av dem som inte ville missa ceremonin. I alla år har han bevittnat den tätnande trafiken på Tycho Hedéns väg från sin bostad:
- Jag har ju sett hur ansträngt det är, som en lång plåtorm ut mot Danmarks gärde i rusningstid. Det här kommer att betyda mycket, förklarade han.
Fanfaren uteblev
På den julgransprydda scenen avlöste talarna varandra. I bakgrunden, uppe på vägen, for de sista arbetsbilarna fram och åter med saftblandarna vispande, för att rätta till slutdetaljerna. Alla talare tryckte gemensamt ned avfyrningshandtaget i botten, men fanfaren fastnade i den förfrusna cd-spelaren och fick ersättas av församlingens behandskade applåder.
Första olyckan
Exakt 38 minuter efter vägen öppnats var det dags för en annan premiär. Klockan 12.02 kom larmet till räddningstjänsten i Björklinge. Där motorvägen smalnar av för att ledas in på länsvägen mot gamla E 4 hade en av Vägverkets lastbilar ränt in i en personbil. Den arme föraren beklagade sitt öde:
- Här har jag kört under hela bygget och så ska man bli först att krocka. Det är inte rättvist, konstaterade han.
Ingen blev allvarligt skadad och efter en stund kunde de allra första bilarna bärgas från nya E 4 och glassplittret sopas upp från den blanka vägbanan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!