Märstaelever på företagarmässa
Det första målet, att sälja 100 vitlöksskalare, är uppnått. I dagarna är Mohammed Qatanani och Elias Abou Samras företag ett av 300 som ställer ut på "Våga vara egen" på Stockholmsmässan i Älvsjö.
Foto: Eva Schoultz
Mohammed Qatanani kom att tänka på vitlöksskalaren han hade hemma, inköpt i Jordanien. Så bildades företaget Garlic Peeler UF. Den avlånga, kondomlika gummitingesten de säljer har väckt en del fniss, men fungerar för sitt syfte, försäkrar de båda företagarna.
Vitlöksklyftorna stoppas in i röret, som rullas fram och åter och sedan har skalen lossnat.
- Och man slipper få vitlök på fingrarna, säger Mohammed Qatanani.
Först tänkte Mohammed Qatanani och Elias Abou Samra tillverka egna skalare av gummislang, men det visade bli både dyrt och ganska krångligt. Via sajten Blocket kom de i stället i kontakt med en tjej vars pappa importerar varor och hade vitlöksskalare tillverkade i Kina att sälja.
- Folk var skeptiska till idén. Gymnasieelever är inte intresserade av hushållsprylar hette det, berättar Elias Abou Samra.
De beställde i alla fall 100 skalare och satte som mål att sälja slut på lagret. När julen närmade sig gick affärerna mycket bra, visade det sig. Även lärare på skolan sällade sig till kundkretsen, så lagret tog slut utan att Mohammed Qatanani och Elias Abou Samra behövde marknadsföra sig utanför Arlandagymnasiet.
Nu har de 70 nya skalare på lager och är laddade att sälja så många som möjligt av dem på mässan.
Våga vara egen-mässan pågår torsdag och fredag på Stockholmsmässan.
Bakom mässan står organisationen Ung Företagsamhet, som verkar för att få fler "företagsamma medborgare i Sverige".
UF:s utbildningskoncept innebär att gymnasieelever startar, driver och avvecklar ett företag under ett läsår.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!