Mässa för unga företagare

Med produkt i hand och säljbudskap i blick samlades hundratals unga entreprenörer i Fyrishov under lördagen.Yoga, cykelhjälmar, sötsaker och hårinpackning var några av de varor och tjänster som de unga företagarna slet för att saluföra.

Gisela Jansson, VD vid företaget Love it, presenterade T-tröjor för mässbesökarna.

Gisela Jansson, VD vid företaget Love it, presenterade T-tröjor för mässbesökarna.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2008-03-02 10:50
- Hej, brukar du cykla?
- Är du intresserad av att köpa en snygg och personlig T-shirt?
Många var rejält i säljtagen på årets Våga vara egen-mässa i regi av den ideella organisationen Ung företagsamhet, UF.
Mässan är höjdpunkten för de 547 gymnasieelever i Uppsala län som startat egna företag i regi av UF, vilket är ett led i deras undervisning.
Det rör sig om en blandning av riktiga företag och hobbyverksamhet. Huvudsaken är att alla får prova på hur det är att kläcka en egen produktidé och lansera den mer eller mindre på riktigt.
- Det har varit väldigt lärorikt, sa 18-årige Rasmus Stenlid, ekonomichef vid Matkompaniet, ett av de 123 företag som fanns representerade på Våga vara egen-mässan.
- Jag har fått känna på hur mycket det är att hålla koll på när man driver ett företag.

Klädd i kockmundering saluförde Rasmus Stenlid "Helt enkelt, enkel njutning", en kokbok han tagit fram tillsammans med de andra i företaget.
- Vi i Matkompaniet har en passion för mat. I stället för att gå ut på krogen lagar vi mat hemma hos varandra och har utvecklat egna recept genom att smaka oss fram.
I vimlet i en monter en bit bort stod Bim Dawson från firman H2O, den kemiska formeln för vatten. Hennes företag var med i deltävlingen om titeln bästa företag och vid ett slutet möte med juryn hade hon tillsammans med kollegorna fått fyra minuter på sig att göra en muntlig presentation av företagets affärsplan med mera.
- Presentationen gick jättebra, pustade Bim Dawson efter konfrontationen med juryn.

H2O marknadsför en vattenflaska i plast med texten "Jag älskar kranvatten".
- Vi vill att folk av miljöskäl ska dricka kranvatten i stället för mineralvatten och då kan de använda vår flaska.
Lördagens mässa var en deltävling inför den nationella mässa som hålls i Stockholm i maj då toppföretagen koras.
- Det är fantastiskt att se vilken skaparkraft som finns hos gymnasisterna. Undersökningar visar att 25 procent av de gymnasister som drivit företag i vår regi arbetar som egna företagare tio år senare, berättade Jennie Claesson, regionchef vid Ung företagsamhet i Uppsala län.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om