Massor av idéer för framtida Uppsala

Grönskan, trafiken och höjden på husen är de hetaste frågorna för Uppsalas framtida utveckling, åtminstone att döma av reaktionerna på förslaget till ny översiktsplan. Flera hundra önskemål och idéer har lämnats in till kommunen.

Uppsala2010-03-09 22:36
Synpunkterna rör sig om allt från cykelvägar på landsbygden till behovet av nya kontorshus i Uppsala. Totalt har omkring 300 svar lämnats till kommunen under de två månader planförslaget varit på så kallat samråd. Flitigast har de vanliga kommunmedborgarna varit, med omkring 200 yttranden. Övriga kommer från politiska partier, kommunala nämnder, företag, organisationer och liknande.

Byggplaner och idéer om nya trafikleder väcker som alltid starka känslor. Ett förslag som mött protester under samrådet är omvandlingen av den obebyggda marken i Hovstallängen, söder om Kungsängens gård i Uppsala, till ett större företagsområde. Kommunens planerare stryker inte idén, men föreslår att exploateringen bantas:
- I förslaget krymper området till Kungsängens gård och ett parti på andra sidan järnvägen. På det sättet hålls slätten öppen samtidigt som Sävja och staden inte växer ihop, säger Göran Carlén, kommunens projektledare för översiktsplanen, som arbetat med sammanställningen av de över ettusen synpunkterna i samrådssvaren.

En aktuell fråga som väckt många reaktioner är stadens parker. Planförfattarna föreslår nu ett tydligare ställningstagande för att befintliga parker som anses "strategiskt belägna" ska bevaras och utvecklas. I stadsdelar med brist på grönska ska nya parker planeras.
Under onsdagen tar politikerna i kommunstyrelsen ställning till om det reviderade planförslaget ska gå vidare till utställning. Då finns åter möjlighet att lämna synpunkter, innan ett slutligt förslag tas fram. Den politiska majoriteten har siktet inställt på att klubba översiktsplanen i sommar, före valet.

Några röster om planförslaget:
  • Högre hus behövs för att klara befolkningstrycket på Uppsala stad.
  • Inga höghus i stadskärnan. Ta vara på stadens egenart i stället för att följa en modetrend.
  • Hellre hög kvalitet i ett mindre antal grönområden än många oattraktiva grönytor.
  • Fler kolonilotter skapar höga värden för kommunen.
  • Kolonilotter är fel sätt att använda mark som kan användas till bostäder.
  • Stomlinjer i busstrafiken försvårar kommunikationer till vårdboenden, vårdcentraler och skolor.
  • Kollektivtrafiken måste koncentreras i stråk med förbättrad framkomlighet.
  • Linjenätet på landsbygden får inte minska.
  • Skrota planerna på Västerleden med tunnel under Stadsskogen.
  • Tvärförbindelse mellan Ultuna och E 4 över Fyrisån är olämplig och förstör årummet.
  • Väglänk Ultuna - Sävja över Fyrisån kan bli ett viktigt kollektivtrafikstråk.

    Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
    Läs mer om