Hade man som förvÀntansfull publik vÀntat sig att frÄn början av nyÄrsdagens konsert fÄ uppleva "En midvinternattsdröm", travesti pÄ Shakespeares "En midsommarnattsdröm, blev man nog besviken. I stÀllet fick vi under Thomas Szendrös smÄkÄserande ledning lÀra oss hur barocktidens tonsÀttare kÀnde till varandra, och vi höra musik av fyra av dem: J H Roman, G F HÀndel, C W Gluck och J-P Rameau. Första satsen ur Romans Drottningholms-Musique spelades med bÄde pompa och elegant frasering av just Drottninghol- marna.
I fem opera- och oratoriesatser av HÀndel bevisades dels vilken lysande körtonsÀttare denne var, dels vilken glÀnsande och rikt varierad orkesterklang vi fick höra. De tre sÄngerskorna i trion Divine förtjuste publiken vid sitt senaste Uppsalabesök 2009; man hade nog för- vÀntat sig nÄgot liknande denna gÄng, men jag blev mest besviken. Inte pÄ deras röstprestationer i sig, de var som vanligt ytterst sÀkra, rent av virtuosa. Men att förvandla soloarior till triosÄng, dessutom i speciella arrangemang, för endast tanken till att`originalet lÄter bÀttreŽ.
Fyra satser ur Glucks berömda opera Orfeo ed Euridice lÀmnade i stort sett samma intryck. Undantaget var den rent instrumentala sat- sen Ballo (Dans pÄ de saligas Àngder) dÀr soloflöjt och strÄkar Ästadkom ett hÀnförande klangskimmer. Tre satser ur Rameaus Les indes galantes gav oss dels ett mycket bra tenorsolo sjunget av koristen Alexander Vesterberg, dels en blandning av snygg koreografi och bra solo- och körsÄng i sista satsens rondo.
Andra konsertavdelningen inleddes med satsen Air ur J S Bachs Orkestersvit nr 3, förmodligen ett sÀtt att fÄ oss dÄsiga och avslap- pnade inför kvÀllens godnattsaga. Nu hade nÀmligen bÄde kör och orkester nattdrÀkter pÄ sig ,och i scenens enda rekvisita, en stor trÀstol, hade "sagofarbror" Szendrö placerat sig för att berÀtta sin saga inför till synes mÄttligt intresserade korister.
H Purcells The Fairy Queen Àr egentligen ett slags poetiska/musikaliska kringkommentarer runt handling/personer i "En midsommarnatts- dröm". Stora bitar ur detta verk bildade andra konserthalvan och Thomas Szendrö fanns med för att vi skulle förstÄ sammanhangen dÀr musiken kom in. "Sagofarbrorn" blev t.o.m. sÄngsolist nÀr han manade oss att dÀmpa oss och sova. Godnattsaga, ja. MÄnga roliga pÄhitt varvades med enkel men handfast koreografi, mjuk eller kraftfull klang av solister, kör och orkester. Som "midvinternattsdröm" var konsertens del 2 fullstÀndigt tillrÀcklig, del 1 kÀndes mÀrkligvÀrdigt nog som maskformigt bihang.