Mattepiloter hjälper elever bli bättre

Matematikpiloter ska hjälpa Uppsala kommuns grundskoleelever att bli bättre på matematik. På Solskenets skola varvas matematik i läroboken med muntliga genomgångar.

Läraren Gunilla Essen hjälper eleven Sandra Germunsson.

Läraren Gunilla Essen hjälper eleven Sandra Germunsson.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2008-10-10 14:00
- Vad är subtraktion för någonting? frågar läraren Gunilla Essén barnen i klass 2.
Det är fredag morgon och eleverna i klass 2 visar sina färdigheter i matematik. Olika elever får gå fram till tavlan och skriva olika klurigheter till sina klasskompisar. På tavlan varvas tal med minus och plustecken. Gunilla Essén berättar att subtraktion brukar vara svårast för barnen.

Undervisningen bygger på att barnen delger sina tankar om hur de kommit fram till olika uträkningar.
- Jag vill att barnen ska höra att det finns flera sätt att tänka. Man lär sig av varandra och det är bra att man får sätta ord på sina egna tankar. Om jag har en egen strategi och hör en annan så kanske jag upptäcker att den andra strategin är bättre.
Hampus Haglund tycker att matematik är både roligt och svårt på samma gång.
- Jag brukar räkna i huvudet och ibland på fingrarna, säger han.
Gunilla Essén är en av de cirka 70 matematikpiloter som numera finns inom grundskolan. Matematikpiloterna har jobbat med Diamantdiagnoserna som UNT berättade om i fredagens tidning. Framöver ska de försöka utveckla metoder att göra eleverna bättre i matematik.
- Man måste titta på vad varje enskild skola behöver. Vi behöver även tydigare se vilka mål som ska gälla för varje årskurs.

Diamantdiagnosen har bland annat visat på problem bland fjärdeklassare att förstå själva systemet bakom minusberäkningar.
Eleven Sandra Germundsson tycker att det är viktigt att ha kul när man lär sig matematik.
- Och att ha arbetsro. Det ska vara tyst så att man kan räkna i fred.
Klasskompisen Amanda Björk har fått mersmak för matematik.
- Nu tycker jag att det är lättare. Jag blir bättre och bättre på matte.

Gunilla Essén tror att hon och andra lärare behöver bli bättre på att lära ut grunderna i de lägre årskurserna.
- Jag blir aldrig färdig som pedagog och jag kan ärligt säga att många med mig som jobbar med yngre barn kanske inte tittat på vilka mål som finns i femman. Vi måste lägga mycket mer tid på att barnen blir säkra på grunderna.
Fakta:
Forskarna bakom Diamantdiagnoserna skriver att eleverna tappar allt mer för varje skolår som går. De menar att situationen verkar vara densamma i hela landet.
Bland grundskolorna i Uppsala kommun har studien visat att 40 procent av fjärdeklassarna inte fullt ut förstår sättet att räkna ut traditionell minusräkning. 40 procent av eleverna i årskurs sju räknar fel på 0,54+0,52. Bara drygt var tredje elev i årskurs sju kunde räkna ut 15 procent av 40 kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om