Mikrobryggerier missnöjda med nya regler

Vi dricker allt mer lokalt öl. Därför ska flaskorna nu kunna stå på fler systembolag, men många mikrobryggerier tycker att de nya reglerna försvårar.

Foto: Fredrik Johansson

Uppsala2014-09-02 13:03

Nu införs nya regler för småskaliga bryggerier.

– Vi ser ett ökat intresse kring lokal öl. De små bryggerierna blir fler och fler, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

Nya regler ger nu bryggerier möjlighet att komma in på fler lokala systembolag än tidigare. Men vill de sälja i hela landet får de bekosta mer av transporterna själva.

Något Leufstabruk bryggeri i Norduppland är kritiska till.

– I dag blir det svårt för oss att leverera till beställningssortimentet. Vi jobbar på fritiden och har inte tid och råd med leveranserna. I dag fick jag dessutom svar av en leverantör att de inte tar emot alkoholhalitiga drycker i så små volymer, säger Anders Holmstedt, styrelseledamot i Leufstabruk bryggeri.

Till de tre närmsta systembolagen sköter de själva leveransen, men för att få ut ölet i beställningssortimentet måste varje bryggeri själva ordnar med leverans till ett centrallager i Örebro. Hittills har de bara behövt köra pallarna till Tierp.

– Vi bor och jobbar i närheten. Om någon ska till Öregrund så tar de ölet med sig. Men Örebro är det aldrig någon som passerar, säger Leif Östlund, bryggmästare.

Lennart Agén på Systembolaget menar att dagens lösning inte är hållbar.

– Om man har beställt enstaka öl har vi skickat dem kors och tvärs över landet. Och ibland har ölet varit slut, och då det har inte kommit något helt enknelt. Nu vet man vad som finns.

Leif Östlund menar att småbryggeriet påverkas olika beroende på sin storlek och var i landet de ligger.

– Bryggerier i Mälardalen har dels mycket närmare till Örebro, och troligen en större produktion än vad vi har, säger Leif Östlund.

– Det finns norrlandsbryggerier som dragit sig ur Systembolaget helt.

Men Lennart Agén ser inga bra alternativ.

– Vi kan inte subventioner verksamheter utifrån en viss storlek. Alla har börjat som små, sedan är det naturligtvis kvaliteten på ölet som avgör hur stor man blir.

Systembolaget vill låta efterfrågan på varje öl avgöra vilka som hamnar på hyllorna.

– För att få det här kundunderlaget ska man först gå in och fråga efter ölen, och sedan se till att biträdet registrerar din förfrågan. En del kunder frågar inte specifikt efter våra produkter, utan bara efter lokalproducerad öl. Då blir det igen registrering, säger Anders Holmstedt.

Men Systembolaget går också efter hur populär en viss ölsort brukar vara.

– Fler efterfrågar ljus lager än specialöler som India pale ale, säger Lennart Agén.

Är det då bäst som småbryggeri att göra standardöl?

– Nja, de flesta små bryggerier är det jätteduktiga killar som brinner för att göra speciell öl, merparten är inte ljus lager om jag säger så. Men man besluta själv som bryggare vad man vill göra för öl.

Beställningsbar i hela landet eller ej. Den största efterfrågan finns lokalt.

– 80–85 procent av det lokalproducerade säljs i de lokala butikerna. Man är stolt, känner de på bryggeriet och inte lika intresserad av det som produceras på andra håll, säger Lennart Agén.

Leufstabruk Bryggeri håller med.

– Rent krasst blir det inte jättestor förändring försäljningsmässigt, eftersom vi har kvar våra tre butiker, säger Anders Holmstedt.

Men på sikt hoppas de kunna bli del av beställningssortimentet igen. Eller komma in på systembolagshyllorna i Gävle och Uppsala, vilket de efter regeländringarna numera kan.

– Vi tittar på att anställa någon en dag i veckan, då blir det enklare, säger Leif Östlund.

Nya regler för mikrobryggerier

Den 1 september inför Systembolaget sortimentet "Lokalt och småskaligt".

Samtidigt börjar nya regler gälla för inköpsrutinerna.

- Produkterna kvalitetsprövas.

- Lokala artiklar kan listas i upp till tio butiker i närområdet (tidigare var det tre), föutsatt att kundefterfrågan finns.

- Det är frivilligt att göra varorna beställningsbara i hela landet. De skickas då via depån i Örebro, dit bryggerierna själva levererar ölen.

- Hyllkantsetiketter i butik och sökbarhet på webben visar kunder till de lokala produkterna.

Lokalproducerad öl utgör bara någon procent av totala försäljning, men ökar mer än andra alkoholhaltiga drycker.

Källa: Systembolaget

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om