Miljonbesparingar på Resecentrum
Banverket tvingas till besparingar i byggandet av Uppsala resecentrum för att klara miljardbudgeten. Bantade entréer och perrongtak blir några effekter av sparkraven.
— På de delar av perrongerna som inte hamnar under tak byggs i stället små väntkurer till skydd för resenärerna., säger Banverkets projektledare för Resecentrum, Berndt Rundgren.
En nordlig uppgång till plattformarna från Centralpassagen under spåren har strukits helt i den upphandling som genomförts. Kvar blir den sydliga uppgången från den underjordiska gång- och cykeltunneln. Inne i tunneln har planerna på att klä väggarna med svart diabas också övergivits. Ytskiktet blir i stället enklare och billigare.
Vid den nya södra entrén, som ska leda resenärer mellan Strandbodgatan och spårområdet, har en planerad mindre entréhall bantats bort. I stället leder entrédörrarna direkt till trappor och en hiss, som byggs under tak.
— I övrigt tittar vi på en del konstruktions- och byggnadstekniska justeringar som inte kommer att ge några synliga effekter, säger Berndt Rundgren.
— De förändringar vi gör kommer egentligen inte att påverka resenärerna. Vi håller kvar vid de primära funktionerna, att förbättra säkerhet, tillgänglighet, miljö och kapacitet.
Han vill ännu inte avslöja hur mycket pengar Banverket räknar med att spara på förändringarna. Klart är att det rör sig om många miljontals kronor. Fortfarande återstår ett antal större upphandlingar i jättebygget Resecentrum, som har en total budget på cirka en och en halv miljard kronor. Banverkets del är drygt 900 miljoner, övrigt finansieras till allra största delen av Uppsala kommun.
Kommunens investering i Resecentrum har hittills ökat med 79 miljoner kronor sedan fullmäktigebeslutet 2003. I summan ingår bland annat det underjordiska p-garage som byggs intill gamla godsmagasinet, samt 10 miljoner för att öppna Vretgränd för gång- och cykeltrafik mellan Kungsgatan och Dragarbrunnsgatan. Den bostadsrättsförening som äger fastigheten har nyligen sagt ja till att öppna den stängda passagen, mot ekonomisk ersättning från kommunen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!