Minskat bussresande i Uppsala
Busstrafiken i Uppsala förlorar passagerare. Resandet minskade första kvartalet i år, stick i stäv med kommunledningens ambition att få fler resenärer i kollektivtrafiken.
Bussresandet i Uppsalas stadstrafik har hittills i år minskat med nästan 300 000 resor jämfört med förra året.
Foto: Pelle Johansson
Vid busshållplatserna på Kungsgatan i centrala Uppsala hade resenärerna på tisdagen olika åsikter om orsaken till minskningen.
- Debatten om klimatet kan nog ha gjort att fler cyklar i stället för att åka buss, säger Maria Deras, gymnasieelev som varje dag tar bussen mellan bostaden i Stenhagen och skolan i Fyrislund. För hennes del är buss det enda rimliga färdsättet.
Magnus Englund tror snarare att höjda priser är förklaringen till att fler väljer bort bussen. Men alternativet för de flesta, åtminstone i staden, är oftast cykeln och inte bilen, gissar han.
Den politiska majoriteten i Uppsala har som mål att resandet i kollektivtrafiken ska öka med 50 procent till år 2014, baserat på 2008 års nivå. Årets första kvartalssiffror går åt motsatt håll men kommunalrådet Cecilia Forss (m), med ansvar för trafikfrågor, är måttligt bekymrad:
- Jag väntade mig att resandet skulle minska, det har märkts att människor cyklat i stället. Det milda vädret har spelat stor roll, säger hon. Dessutom har resandet med Upptåget ökat.
Kommunens samordnare av kollektivtrafiken, Per Odelmalm, pekar på andra tänkbara orsaker:
- Den tidiga påsken i år gjorde att färre åkte buss i mars. Högkonjunkturen kan ha fått fler att färdas med bil, säger han.
Andra faktorer är höjningen av priset för kontantbiljetter från 20 till 30 kronor förra våren, som sannolikt påverkat resandet.
Uppgrävda gator, köer i centrum och förseningar i linjetrafiken har troligen också fått åtskilliga resenärer att cykla eller gå, i stället för att välja bussen.
Ändringar längs linjerna kan också påverka resvanorna. Exempelvis har resenärer från Luthagen har inte längre någon hållplats mellan Sysslomansgatan och Klostergatan i stadskärnan, vilket väckt kritik. Enligt Per Odelmalm ser kommunen nu över hur servicen på linjen kan förbättras.
Kommunledningen har sedan länge aviserat införandet av stomlinjer med täta avgångar och snabb restid för att locka fler till kollektivtrafiken. Hittills finns dock inga regelrätta stomlinjer i Uppsalas busstrafik.
- Viktigast är att man inte får vänta för länge och att man kommer fram i tid, säger Cecilia Forss.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!