Missnöjd med chartern

Den sjukskrivna Uppsalakvinnan betalade drygt 16 000 kronor för en 14-dagars charterresa till Kanarieöarna. Men vistelsen blev inte särskilt vilsam. Nu anmäler hon Fritidsresor till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

Så här fridfullt var det kanske inte på det hotell på Kanerieöarna där Uppsalakvinnan tillbringade två veckor i höstas.

Så här fridfullt var det kanske inte på det hotell på Kanerieöarna där Uppsalakvinnan tillbringade två veckor i höstas.

Foto: HASSE HOLMBERG

Uppsala2015-12-14 21:54

Den 23 oktober lämnade kvinnan, som är i 65-årsåldern, Uppsala för att från Arlanda flyga till Gran Canaria. Tanken var att hon skulle vila upp sig under sin deltidssjukskrivning. Hon betalade 16 802 kronor för två veckor i enkelrum med helpension på ett hotell som uppgavs ha "bra läge alldeles nere vid vid havet " och där trafiken "periodvis kan störa vissa rum".

Kvinnan hävdar i sin anmälan till Arn att detta inte stämmer med verkligheten:

– Det är störningar från trafiken dygnet runt och hotellet ligger INTE nere vid havet, skriver hon i sin anmälan till Arn.

Kvinnan fick visserligen byta rum ("efter mycket tjat") men tillägger att det inte hjälpte mycket. Hon har därför kontaktat Fritidsresor för att få kompensation med 5 000 för trafikbullret och en utlovad utflykt som inte blev av. Resebolagets svar blev att man endast kan kompensera kvinnan för den uteblivna utflykten med 200 kronor.

Nu återstår det att se om Arn stödjer kvinnan i kravet på återbetalning.

Vad är Arn?

Allmänna reklamationsnämnden (Arn) är en myndighet med en opartisk roll.

Vi prövar tvister mellan konsumenter och företag och fattar beslut om hur tvisten ska lösas.

Beslutet är en rekommendation och inte tvingande.

Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av konsumenter.

Vi har ingen rådgivning.

Källa: arn.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om