Möbelföretag flyttar in i Dragarbrunn

Möbelföretaget Norrgavel blir nästa hyresgäst i Dragarbrunnsgallerian efter utflyttade Pentik. Det är Norrgavels första butik i Uppsala. Nu ska gallerian byggas om rejält.

Uppsala2010-07-07 22:13

Designbutiken Pentik är den senaste i raden av butiker som flyttat från Dragarbrunnsgallerian i centrala Uppsala och lämnat en gapande tom yta efter sig vid en av ingångarna. Nu har möbel- och inredningsföretaget Norrgavel tecknat ett flerårigt hyresavtal för ungefär en tredjedel av den totala ytan i gallerian.
Norrgavel kommer att ha en försäljningsyta om nästan 500 kvadratmeter, tre gånger mer än Pentik hade och blir den dominerande butiken i gallerian.
– Vi är förstås glada över att få hit Norrgavel, som vi tror passar bra i Dragarbrunnsgallerian, säger Björn Johansson, fastighetschef på Aspholmen Fastigheter.
Omsättningen av butiker i gallerian menar han beror på att det har varit svårt att bedöma kundpotentialen.
– Vi satte ett koncept för gallerian från starten och med tiden behöver man justera konceptet. De butiker som valt att lämna gallerian har gjort det antingen för att Uppsalamarknaden varit för liten, eller för att butiken inte passat i det här läget. Dessutom har ju förstås lågkonjunkturen påverkat situationen för butikerna, säger Björn Johansson.

Förändrar Norrgavels etablering ert koncept för gallerian?
– Nej, inriktningen är fortfarande på mode, design och inredning. Vi har flera modebutiker i gallerian. Men Dragarbrunnsgallerian ska vara en destinationsgalleria, inte en genomströmningsgalleria, säger Björn Johansson på Aspholmen Fastigheter.

Är det inte ovanligt att möbelbutiker etableras i centrum?
– Vissa möbelkedjor, som till exempel Ikea, väljer ytterområden, medan designmöbelföretag ofta vill ha centralare lägen. Det finns ju möbelhandel sedan tidigare i Uppsala centrum.
Inför invigningen av Norrgavel i slutet av oktober byggs gallerian om och på tre års sikt ska hela gallerians utseende förändras radikalt. Alla butiker kommer att få egna ingångar och därmed förvandlas minigallerian till ett butikskluster, med skilda destinationer för de olika varumärkena.
– Jag tror att det är ett bättre koncept. Varumärkena i Dragarbrunnsgallerian är starka var för sig och behöver inte samverka för att locka kunder, säger Robert Persson, franchisetagare på Norrgavel som äger butiken i Stockholm och den blivande butiken i Uppsala.

Uppsalaetableringen har funnits länge i toppen på Norrgavels lista.
– Vi vill etablera oss i universitetsstäder, där det finns många som förstår våra kärnvärden ekologisk hållbarhet och miljövänlighet, säger Robert Persson.
Norrgavel har sedan tidigare fem franchisebutiker i Sverige, en i Oslo och en i Köpenhamn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om