Så fort den mobila hastighetskameran med sin släpvagnsmodul står längs en väg så händer något. Bilarna som möter kameran saktar in och åker lugnt förbi. Det berättar Tommi Nilsson som UNT träffar på Dag Hammarskjölds väg, vid en infart till Ulleråkersområdet, precis när den rejäla blixten i kontrollstationen lyser upp en förbipasserande fortkörare.
Senare visar det sig att radarn registrerat 76 kilometer i timmen på en 50-väg.
– Det är ovanligt högt, säger Tommi Nilsson som dock berättar att den mobila stationen vid ett tidigare tillfälle registrerat en bilist som körde 141 kilometer i timmen på en 90-väg.
Polismyndigheten i Uppsala län har sedan 2005 använt sig av den mobila hastighetskameran som de placerar ut ett tiotal gånger i månaden på olika platser i länet. Dag Hammarskjölds väg är en av kontrollplatserna.
Varför just här?
– Här finns en utfart, ett övergångsställe och en busshållsplats. Bilisterna kommer i ett ganska högt tempo i det här området.
Kameran, som står uppställd minst två timmar per tillfälle, kontrollerar inte bara hastigheten. Ett flashminne registrerar till exempel mängden förbipasserande fordon, snitthastighet under varje kontrollerad timme och den högsta registrerade hastigheten per kontrollerad timme.
Med den mobila kameran kan polisen röra sig i länet mellan de olika vägsträckor som saknar en fast hastighetskamera.
– Att ha kameror överallt fungerar inte. Det blir för dyrt. Syftet med den mobila kameran är att på ett flexibelt sätt komma åt problemområden. Syftet är inte att rapportera en massa folk utan att sänka hastigheterna. De kör ju snabbare när vi inte står här.
Det märks att bilarna som möter kameran håller en lägre hastighet än de bilister som är på väg åt andra hållet, i riktning mot Ultuna och Sunnersta.
– Det är många som kör för fort, säger han och visar statistik från de senaste månaderna.
Från ett femtontal kontrollpass i augusti blev 123 fortkörare rapporterade till centrala utredningsenheten i Kiruna. Under september månad rapporterade man 167.
Tommi Nilsson berättar att det finns 15 mobila enheter i Sverige, samt tio bussar som är utrustade med hastighetsövervakning. Tillsammans fångar de årligen cirka 20 000 ärenden av hastighetsöverträdelser som rapporteras vidare till Kiruna. De fasta kamerorna, cirka 1 100 i landet, bidrar till cirka 200 000 ärenden per år.
Den som överskrider 30- och 50-gränser riskerar böter på 2 000–4 000 kronor.
Mobila fartkameror tar ner hastigheten
Polisens mobila hastighetskamera har blivit ett lyckat verktyg för att få ner hastigheterna i länet. Det säger trafikpolisen Tommi Nilsson som ser att hastigheterna minskar där kameran dyker upp.
Trafikpolisen Tommi Nilsson justerar en fartkamera.
Foto: Rolf Hamilton
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!