I mars 2009 köpte en kund en begagnad Volvo S40 hos Upplands Bilforum i Uppsala. Bilen hade gått 10 430 mil och var av årsmodell 2004. Fem månader senare slutade bilens elektronik att fungera helt och hållet och den gick inte att köra. Trots att den lämnade garantin inte gällde längre så ansåg Allmänna reklamationsnämnden att Upplands Bilforum ska avhjälpa felet eftersom de inte kunnat visa att felet inte fanns vid leveransen.
– Grundprincipen är att man anser att om felet visar sig inom sex månader så har det funnits vid leveransen om inte leverantören motbevisar det. Det kan finnas en inbyggd försvagning som visar sig först efter ett tag. Och då räknas det som att felet fanns från början, säger Karin Blomsterberg, handläggare vid Allmänna reklamationsnämnden.
Men konsumentköplagen ger inte konsumenten automatisk rätt att få alla fel avhjälpta, även om det bara har gått sex månader efter köpet innan de visar sig. Ärenden med begagnade bilar är vanligt förekommande bland anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden. Och här måste man också ta hänsyn till att gamla bilar kan förväntas ha fler fel än nya bilar.
– Köper du en gammal bil så får du räkna med att den kan ha fel som normalt finns hos bilar av den åldern. Men det är upp till säljaren att bevisa att det är frågan om normala slitagefel och inget som fanns vid leveransen, säger Karin Blomsterberg.
Man kan också säga att garantin, som lämnas på nyare begagnade bilar, är starkare än det skydd som konsumentköplagen ger.
– Om säljaren har lämnat en garanti som fortfarande gäller sitter kunden i en bättre bevissituation och säljaren måste visa att felet beror på en olyckshändelse eller vanvård, säger Karin Blomsterberg.
I fallet med den begagnade Volvon beklagar Ted Rundqvist, vd för Upplands Bilforum, att man inte omedelbart givit kunden rätt.
– I det här fallet har våra rutiner brustit. Vi brukar alltid försöka hjälpa kunden. Och självklart kommer vi att följa reklamationsnämndens utslag, säger han.
Några entydiga riktlinjer eller generella regler för när en konsument får rätt är det svårt att ge. Och varje ärende är unikt.
En Uppsalabo som köpte en begagnad Saab av årsmodell 2007 från ALD Automotive i Upplands Väsby. Efter 200 mil slutade generatorn att ladda batteriet. Enligt försäljaren kunde bilen maximalt ha körts i fem mil med ett sådant fel. Trots det ansåg ARN att det inte var bevisat att felet inte fanns vid leveransen och gav kunden rätt. Däremot fick en kund som av en annan bilhandlare köpt en Mazda av 2002 års modell inte någon ersättning när bränslepumpen slutade fungera och pumphuset behövde bytas när bilen körts 400 mil efter köpet.