Moped ett riskmoment
Hur ska antalet trafikolyckor med barn pressas ned ytterligare? - Mopeden är ett stort riskmoment men nya regler är på gång, uppger Thomas Lekander på Vägverket.
- Men vi kan aldrig acceptera att barn dör i trafiken, det tror jag alla anhöriga till drabbade håller med om.
Till det mest angelägna hör enligt Thomas Lekander att få bukt med mopedolyckorna.
- Bland de äldre barnen är mopeden den klart största olycksorsaken. Troligen höjs åldersgränsen från 15 till 16 år för klass ett-mopeder och det finns planer på körkort för moped i stället för dagens förarbevis som är lätt att få men svårt att bli av med.
Han vill även slå ett slag för säkrare busshållplatser.
- Avstigning från skolbussar kan göras säkrare exempelvis med blinkande lampor och förbud mot att passera en skolbuss som stannat.
Katarina Bokström vid Uppsalaavdelningen av NTF, Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, tycker att politikerna i Uppsala län kunde vara mer offensiva.
- Politikerna kunde kräva att Upplands Lokaltrafik enbart handlade upp från bussbolag med bilbälten på alla passagerarplatser. Så gör man i många kommuner men i Uppsala län tycker politikerna att det blir för dyrt.
Katarina Bokström efterlyser även trafiksäkerhetsutbildningar för elever i grundskola och gymnasium, något som är sparsamt på många håll i dag. Hon hoppas även att föräldrar blir mer noga med att låta barnen sitta bakåtvända så länge som möjligt.
- Vi ser att barnen allt tidigare vänds åt fel håll i bilen, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!