Under året har pendeltågstrafiken flera gånger drabbats av inställda avgångar. De senaste veckorna har MTR tvingats dra ner trafiken rejält, enligt dem själva på grund av personalbrist, men enligt personalen på grund av en planeringsmiss.
Nu rapporterar P4 Stockholm att MTR, som kör pendeltågen på uppdrag av SL, måste betala 64 miljoner kronor i viten och i utebliven ersättning för tjänster som inte utförts och tåg som inte gått enligt av avtalet. Det handlar om tiden från början av januari 2022 till och med november.
MTR:s kostnad för inställda pendeltåg lär bli hög också i december. I ett par veckors tid, under vecka 49 och 50, drogs pendeltrafiken inom SL ned med nära en tredjedel, eller 30 procent, på grund av personalproblem inom MTR.
Nu i veckan är 17 procent av avgångarna inställda men från 2 januari förväntas trafiken återigen gå enligt tidtabell.
Men det blir inte MTR som får betala hela summan i ersättning, berättar Claes Keisu, vid SL:s pressavdelning till UNT, eftersom summan inkluderar även situationer där Trafikverket av någon anledning behövt ställa in tåg, och MTR då får ersättning från Trafikverket.
MTR kör även Mälardalstrafikens tåg, men till skillnad från SL offentliggör inte Mälardalstrafiken hur mycket MTR ska betala i ersättning och viten för inställda avgångar.
– Vi har sagt att det handlar om mångmiljonbelopp, har Katarina Myrberg, presskommunikatör på Mälardalstrafiken, tidigare sagt apropå vitena.
– Jag hade gärna redovisat för medborgarna hur mycket det här kostar. Men det är Mälardalstrafik sak att göra den bedömningen och om det avgjorts i domstol, ja då är det som det är, säger Johan Örjes, avgående regionråd med ansvar för kollektivtrafiken i Region Uppsala.
Men han håller dörren öppen för att det kan ändras.
– Det kanske är något man får vara uppmärksam på vid kommande upphandlingar att den här typen av information kan bli offentliga.
Artikeln har uppdaterats.