En pluton fjälljägare försvinner under ett hemligt uppdrag. En specialstyrka skickas ut för att ta reda på vad som hänt. Samtidigt är ett gäng ungdomar ute och hajkar i området. Plötsligt börjar de försvinna en efter en. Nu gäller det att överleva.
Manuset är skrivet av Björn Hellquist och större delen av filmen är inspelad i skogarna kring Östuna och på flygfältet i Vassunda.
Från början tänkte Lars och Björn göra en liten film med elever från Svensk-amerikanska stuntskolan för att ge dem erfarenhet av filminspelning.
– Men projektet växte allt eftersom. Jag ringde och pratade med skådespelarna Tintin Anderzon och Fredrik Dolk och frågade om de kunde ställa upp några dagar. Båda tackade ja trots att de inte får någon ersättningen förrän filmen börjar gå med vinst, säger Lars Lundgren.
För det handlar om en film med extremt låg budget. I stället har de erhållit delar i filmens framtida vinst.
– Vi har tagit lån på upp emot 300 000 kronor för att finansiera löpande kostnader som mat, bensin och elräkningar under inspelningstiden. Vi hade aldrig kunnat ha med Tintin, Fredrik eller Jan Johansen, som har en liten roll och har gjort tre rocklåtar till vårt soundtrack, med den budgeten. Detsamma gäller helikopter- och robotbåtsscenerna, specialeffekterna och klippningen, säger Lars Lundgren.
Filmen är utgiven på deras produktionsbolag Karna Productions.
– När jag var med som stuntman i Bondfilmen License to kill, eller Tid för hämnd som den heter på svenska, så hette produktionsbolaget Danjack Productions efter de två ägarnas fruar Dana och Jackie. Eftersom min fru heter Karen och Björns heter Nada döpte vi vårt till Karna Productions, säger Lars Lundgren.
De kända namnen i all ära, men det är ungdomarna från stuntskolan som är filmens huvudrollsinnehavare. En av dem som syns mest är Natascha Semenets, som efter filmen bland annat gått på Universal Studios teaterskola i Los Angeles.
– Det känns väldigt konstigt att se sig själv på bio. Jag tycker det är kul att hela projektet kom till ett slut, och det blev betydligt bättre än vad jag förväntade mig när vi startade. Men självklart dömer jag mig själv väldigt hårt, säger Natascha Semenets och fortsätter:
– Jag är mest nöjd med helheten. Att allt flöt ihop. När vi spelade in kändes det lite hattigt. Vi spelade in på kvällar och helger när folk var lediga. Ibland var inte ens alla med, men det märks inte sedan de klippt ihop filmen, säger hon.
Under inspelningstiden togs alla talscener även i en engelsk version och det har gett resultat.
– Vi har fått ett erbjudande från ett filmbolag i Los Angeles som vill ha rättigheterna för alla engelsktalande länder i världen, säger Lars Lundgren.
En utländsk dvd-lansering förbättrar möjligheterna att filmen kan ge delägarna ett överskott, men Björn och Lars kommer inte att kompenseras för all tid de har lagt ner i projektet. Men det finns andra fördelar.
– Eftersom vi har gjort en långfilm som finns på marknaden har vi kommit över tröskeln och får kalla oss för producenter och kan söka inspelningsstöd från Filminstitutet.
Och de har redan nya projekt på gång. Nu delvis finansierade av filmdistributören Charles Aperia och hans bolag Horse Creek Entertainment, som bland annat var först med att ta in Rambofilmerna till Sverige.
– Han vill börja producera igen och vi är överens om några gemensamma projekt. Det första blir en film med arbetsnamnet Reflection. En svensk variant på The Shining som kommer spelas in på Svartsjö slott på Ekerö under våren/sommaren 2011. Nästa heter Kränkt territorium och handlar om en terroristgrupp som tänker spränga Stockholm, säger Lars Lundgren.