Busschauffören Åke Sollén skräder inte orden när han styr bussen längs Uppsalas gator. Och snart förstår vi vad han menar med den tryckande värme som uppstår när solen ligger på.
- Det här är bara förnamnet. Den blir stekhet på somrarna, rena bastun! Jag jämför den med en Volvo Viking från 1950. Tungstyrd och ett rent elände.
Näbbmusen kringelkrokar sig fram, gata upp och ner i Gränbyområdet. Inga genvägar här inte, men det gör inget tycker förtidspensionerade Carola Sjölund som klev på i Kvarngärdet.
- Jag började åka med den här i stället för färdtjänsten som blev dyr. Eftersom jag har all tid i världen så får den ta sina omvägar.
Åke Sollén förklarar att bussen köptes för 15 år sedan av "dirrarna" som var över till Kanada och såg den. Näbbmusen var från början bensindriven men har på senare tid byggts om till gasdrift.
Efter cirka 20 minuters resa på diverse smågator är bussen framme vid Nyby servicehus där Carola Sjölund kliver av. På kliver i stället Rune Persson som är ännu en vän av Näbbmusen.
- Jag tycker att den är jättebra. Även om man får åka runt så tar det inte mer än 15-20 minuter. Vi gamla är så beroende av den. Ibland är det alldeles fullt här.
Det speciella med Näbbmusen är att den trafikerar den så kallade Närlinjen. Här prioriteras de mindre gatorna för att pensionärer och andra med rörelsehinder ska kunna ta sig enkelt till Gränby centrum och en mängd andra adresser. 84-åriga Kerstin Jacobsson som kliver på bussen på Orvars väg tycker att det är bekvämt att slippa ta den vanliga stadsbussen. Och just i dag har Näbbmusen gott om platser.
- Du vet när pensionen kommer, då är det fullt här. Då ska de upp och handla mat på Gränby, säger hon.
80-åriga Olita Fridén berättar att hon har hållplatsen bara 50 meter från bostaden. Det är mycket värt för henne.
Flera uttrycker en viss oro över att det ska bytas bussar och tas nya beslut om hur närlinjen ska trafikera Uppsalas gator i fortsättningen.
81-årige Sven Åblad som kliver på vid Gränby centrum lyfter fram att det finns positiva miljöeffekter med en buss som åker överallt och plockar upp folk:
- Politikerna borde tänka på miljön så att inte folk tar bilen i stället.
Näbbmusen byts ut för att den blivit veteran.
- Den är inte i produktion längre och det finns inte reservdelar att få tag på, säger Per Odelmalm som är kommunens trafiksamordnare.
Han utlovar en förbättrad närlinjetrafik till hösten.
- Jag ser ingen anledning till oro. Tanken är att de ska trafikera hållplatser vid köpcentrum, pensionärslokaler, kyrkogårdar, apotek och vårdcentraler. Sådana linjer som närlinjen har i dag.
Näbbmusen tar farväl
Den gamle trotjänaren Näbbmusen tar farväl från Uppsala och lämnar plats för en ny bussmodell. Men bland pensionärerna finns det en oro för vad som ska hända med trafiken.
Bussresenären lita Fridén kliver av
Foto: Sven-Olof Ahlgren
När Näbbmusen försvinner upphör också den anropsstyrda flexbussen; boende i Luthagen kunde ringa en beställningscentral när man skulle till Akademiska sjukhuset och andra hållplatser. Nu blir det i stället enbart närlinjer med en bestämd tidtabell.
En annan förändring är att bussen kommer att gå varje timme i stället för varannan, mellan 9-15 om vardagarna. Från och med augusti blir det närlinjetrafik även på helgerna. Hur linjerna ska se ut bestäms först på gatu- och trafiknämndens möte i maj. Flexlinjen registrerade under förra året som mest 701 resenärer under en månad. Närlinjerna hade förra året som mest närmare 3 500 resenärer på en månad.