"När ska MP bryta vallöftet?"

Uppsalas trafik stod i fokus när kommunalråden Maria Gardfjell (MP) och Stefan Hanna (C) möttes i 24 UNT:s direktsända debatt från Almedalsveckan på torsdagseftermiddagen.

Stefan Hanna beskriver samarbetet mellan allianspartierna i Uppsala kommun som "bra".

Stefan Hanna beskriver samarbetet mellan allianspartierna i Uppsala kommun som "bra".

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2015-07-02 17:02

Den planerade utbyggnaden av Ulleråker kräver enligt Stefan Hanna en bro för biltrafik genom ÅrikeFyris. Det är en trafiklösning som Maria Gardfjell och Miljöpartiet inte kan godta.

– Frågan är när MP kommer att bryta sitt vallöfte, sade Stefan Hanna och påpekade att det handlar om att bygga bostäder för lika många människor som i dag bor i Knivsta (runt 16 000).

Maria Gardfjell kontrade med att hon inte har några planer på att bryta sitt vallöfte och tillade att det heller inte ska behövas.

– Vi ska utveckla Kungsängsbron och har helt nyligen fått klartecken för att bygga en ny Flottsundbro.

Spårvagnar är en annan kontroversiell fråga där C och MP har olika åsikter. Maria Gardfjell hyllade spårvagnar som kollektivtrafiklösning. Hon hävdade även att partiets ställningstagande bidragit till att MP nu är Uppsalas tredje största parti.

Stefan Hanna sade att Centern inte är negativt till spårvagnar i sig men att man inte vill binda sig så hårt till ett enda trafikslag för framtida satsningar.

– Spårvagnar, spårvagnar, spårvagnar är allt Miljöpartiet har att komma med. Vi tycker att det är bättre att utgå från vilka problem i kollektivtrafiken vi behöver lösa. Då kan det handla om bussar som drivs på olika sätt, sade han.

Maria Gardfjell höll fast vid spårvagnar som huvudspåret för framtidens kollektivtrafik i Uppsala och menade att en sådan lösning skulle vara idealisk för att knyta ihop centrum med Ultuna, Ulleråker och Gottsunda, där befolkningstillväxten väntas bli stor de kommande decennierna.

När det gäller cykelsatsningar rankade bägge debattörerna, föga förvånande, sitt eget parti som det mest cykelvänliga.

– Vi har gjort unikt stora satsningar på infrastrukturen sedan vi tillträdde, sade Gardfjell, som dock kostade på sig att berömma Stefan Hanna och Centerpartiet för deras cykelsatsningar under alliansåren i stadshuset.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om