Nathalie satsar på speedway

MOTOR. Det finns bara två kvinnliga speedwayförare som kör ligaspeedway på tung cykel i Sverige. En av dem, 18-åriga Nathalie Thelenius, bor i Sigtuna stad och tävlar för Masarna från Avesta.

Uppsala2014-02-18 17:02

Nathalie har tagit licens för att köra en 500- kubiks speedwaycykel och kommer att köra för Masarnas division 1-lag, Gasarna speedwayklubb.
– Jag blev intresserad av speedway när jag var med mina föräldrar och min farbror på tävlingar. Då var jag bara sex–sju år gammal. Redan då kände jag att jag ville köra speedway. Nu har jag fått och betalt min tävlingslicens och nu väntar jag bara på att ID-brickan ska dimpa ner i brevlådan, säger Nathalie och fortsätter:
– Min licens blev inte klar förrän andra halvan av säsongen 2011, därför blev det inga tävlingar för mig i år, men nästa säsong då ska jag tävla. Det har jag gett mig attan på.

I Masarna blir hon klubbkompis med en av Sveriges bästa speedwayförare, Antonio Lindbäck, som är gästförare i Masarnas elitserielag. Masarnas stora affischnamn tidigare, och kanske Sveriges bäste speedwayförare genom tiderna, Tony Rickardsson, körde också för Masarna då det begav sig.
När Nathalie var sju år började hon på speedwayskola men efter några år slutade hon och satsade i stället på ridning.
– Men efter några år med ridning kände jag att det var speedway som var mitt stora intresse och när jag var 15 år fick jag min första speedwaycykel på 500 kubik, säger Nathalie.

En speedwaycykel på 500 kubik har cirka 70 hästkrafter och går från 0 till 100 kilometer i timmen på tre sekunder. Då gäller det att hålla i sig!
– Det finns ingen broms på en speedwaycykel. Det är bara att slå av på gasen om det går för fort och svänga undan. I kurvorna använder jag en speciell sko, en dragsko, som gör det lättare att ta kurvan utan att tappa fart. Den är hal under och har metallsula, berättar Nathalie.
Det räcker inte för en speedwayförare att ha en enda cykel.
– På en tävling är det lätt att en cykel går sönder. Då hinner man inte reparera utan det gäller att ha en reservcykel med sig. Jag har tre speedwaycyklar att välja emellan på tävlingar, säger hon.

Varje vecka åker Nathalie upp till Avesta och tränar på speedwaybanan tillsammans med sina klubbkompisar.
– Alla är så justa i laget och hjälper till med goda råd. Varje träning tränar vi starter, eftersom starten har jättestor betydelse då det är bara fyra varv som körs innan man är i mål. Känslan att se eller köra med mycket publik på läktaren är enorm. Speedway är en riktig publiksport då man kommer så nära förarna som kör, berättar Nathalie.

– Jag tror att Nathalie fått sin tuffhet från att ha hästhoppat under flera år. Det kan komma väl till pass när man kör speedway. Första året kommer att bli ett läroår. Nathalie är fortfarande ung och man vet aldrig hur långt hon kan gå och om det kan räcka ända till elitserien, säger Per Andersson, lagledare i Gasarnas division 1-lag.
– I år är jag med för att lära men visst skulle det vara kul att köra när vi möter Gnistorna från Malmö, där Katrin Fridman kör, säger Nathalie Thelenius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om