Lärare och övrig personal vid Centrum för introduktion i skolan, Cis, tar hand om och undervisar nyanlända unga i Svenska, cirka 400 elever. De anser att planerna på att låta Komvux ta hand om en del av eleverna är mycket dåligt.
– Det här handlar om unga elever som ska vara på ett gymnasium. Det är jätteviktigt för dom att kunna gå med elever i samma ålder, inte minst av integrationsskäl. Hamnar de på Komvux så kan de få gå på samma skola som deras föräldrar, landsmän och släktingar. Är det något unga vill så är det att vara med andra unga, säger Ellinor Malmqvist som representerar personalen på cis i frågan.
Gymnasiala introduktionsprogram finns idag på fyra skolor men bara till sextio Cis-elever. Över 100 behöver plats till hösten.
– Man säger att det är på grund av platsbrist. Men det finns ju plats på gymnasieskolorna, över 1200 platser står tomma. Det här är en grupp elever som hela tiden kommer i sista hand, säger Ellinor Malmqvist.
I familjer med hederskontroll kan en placering på Komvux innebära att både pojkars och flickors utrymme att utvecklas i det svenska samhället begränsas.
– Där problematiken finns kan skolan vara den enda platsen där de här eleverna har en fristad. Det jätteviktigt att de får sin svenskundervisning i en vanlig skola. Kommunen känner väl till att den här gruppen ökar och har gjort det under många år. Vi saknar en genomtänkt planering för dem inom gymnasieskolan, säger Ellinor Malmqvist.
Cis personal har skrivit till kommunalrådet Caroline Andersson (S) som har ansvaret för skolorna i Uppsala kommun. Hon säger att hon förstår resonemanget.
– Men vi kan inte ha en organisation på stand by inom gymnasieskolan. Vi tar emot att fler nyanlända barn men vi vet inte när de kommer och hur många de är. Att vi öppnar upp för möjligheten att läsa inom Komvux är ett sätt att ge snabb hjälp i ett läge där vi har toppar vad gäller antalet nyanlända. Det tycker jag är bra, säger hon.
Cis personal anser ju att placeringar på Komvux kan vara negativt ur integrationssynpunkt?
– Därför måste vi vara flexibla och individanpassa placeringarna. De som har behov att vara på gymnasiet ska kunna gå där.
Ni har 1200 platser lediga?
– Det är inte en platsfråga utan en kompetensfråga. Vi måste ha rätt bemanning på plats. Nu har vi bara några veckor kvar till terminsslutet och då är det extra svårt för skolan att bara starta upp för en helt ny klass och hitta rätt personal för det. Men vi jobbar med en organisation som ska göra det möjligt, säger Caroline Andersson.
Tipsa oss!
Integrationsprojekt
Hur jobbar ni med integration på er skola? Tipsa UNT:s reporter Elin Sandow på e-post: elin.sandow@unt.se
LÄS MER: Nyköping tog ett radikalt grepp och blandade elever med olika bakgrund