NiovÄningstorn i gamla posthuset

Förslaget om en pÄbyggnad med en niovÄningsgavel intill buss­torget i Uppsala möter bÄde motstÄnd och uppskattning. Vissa vill öka vÄningshöjden medan andra befarar att den blir för dominerande. ByggnadsnÀmnden gÄr nu vidare med planerna.

Grafik: Maria Westholm

Grafik: Maria Westholm

Foto: Fotograf saknas!

Uppsala2009-11-12 21:59
Fastighetsbolaget Klövern har ansökt om att fÄ bygga ut det gamla posthuset vid bussterminalen (se karta) med tvÄ vÄningar mot Kungsgatan och busstorget samt en ny enplansbyggnad inne pÄ gÄrden.

Mest uppseendevÀckande Àr dock den nio vÄningar höga tornliknande gaveln mot Fjalars grÀnd och jÀrnvÀgsspÄren, med en sluttande silhuett dÀr de översta vÄningarna vinklas ut över gatan. Det Àr ocksÄ vÄningshöjden som vÀcker starkast reaktioner bland synpunkterna pÄ förslaget. LÀnsstyrelsen anser att förslagets arkitektur behöver förbÀttras och varnar för att den höga gaveln "ger ett mycket tungt intryck som snarare kan uppfattas som en belastning för stadsbilden."

Myndigheten pĂ„pekar att byggnaden fĂ„r en framtrĂ€dande plats i jĂ€rnvĂ€gsomrĂ„det och den södra stadsentrĂ©n. Även ett par kommunala nĂ€mnder samt kommunstyrelsen vill ha tydligare besked om motivet för höjden och utformningen av huset. NĂ€tverket Yes in my backyard (Yimby) vĂ€lkomnar i stĂ€llet vĂ„ningshöjden och anser att fastigheten borde fĂ„ bli Ă€nnu högre. Förslaget innebĂ€r att Uppsala fĂ„r en mĂ€rkesbyggnad vid resecentrum som bidrar med ökat stadsliv i kvarteret, enligt nĂ€tverket.
Andra kritiska synpunkter i samrÄdet gÀller den ökade trafik som blir följden av utbyggnaden. Banverket pÄpekar att husgaveln kommer att hamna nÀrmare jÀrnvÀgsspÄren Àn den rekommenderade sÀkerhetsgrÀnsen pÄ 30 meter, som ska minska risken vid tÄgurspÄrning och olyckor med farligt gods.

ByggnadsnÀmnden beslutade pÄ torsdagen att förslaget till detaljplan ska stÀllas ut för fortsatt granskning. Innan dess ska dock motiven för utbyggnaden och byggnadens förhÄllande till siktlinjer mot centrala staden beskrivas nÀrmare. Trafik, miljö och olycksrisker ska ocksÄ utredas vidare.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om