Nixregister fungerar

Många anmälningar mot callcenterföretag för brott mot Nix-registret har visat sig bero på missförstånd från konsumenterna. Men så kallade "tysta samtal" är fortfarande ett bekymmer och Konsumentverket väntar sedan länge på nya etiska regler från callcenterföretagen.

Uppsala2008-01-14 22:00
Reglerna för Nixregistret är en överenskommelse mellan Konsumentverket och föreningen Nix-telefon. Alla som inte vill få erbjudanden per telefon kan anmäla sig. Marknadsföraren är skyldig att först kontrollera att den tänkta kunden inte finns i spärregistret.
Men många upplever att företagen bryter mot reglerna. En del går vidare med anmälan till Konsumentverket som samlar upp fallen och hotar med vite för brott mot marknadsföringslagen.
Exempelvis fick ett callcenterföretag i Uppsala, Provoice, i fjol våras 16 anmälningar på sig. Under hösten kom fler anmälningar och Konsumentverket har krävt en förklaring av företaget vilket man fick nu i fredags.

En genomgång av de senaste aktuella fallen visar att Provoice inte brutit mot reglerna, förutom i enstaka fall. Oftast visar det sig att anmälaren redan har affärer med företagen som erbjuder tjänsterna och då görs undantag från reglerna om Nixregistret.
- Det är tydligt så att registret fungerar. Många har kanske inte koll på vilka bolag man har avtal med eller så uppfattar man inte vem som står bakom erbjudandet, säger Cecilia Hurtig, handläggare på Konsumentverket.
Och även om man inte har avtal med bolaget, det gäller oftast tele- eller bredbandsoperatörer, kan man ovetandes ha gått med på att få samtal med marknadsföring. En av anmälarna hade på internet deltagit i en bredbandsindikator på sin ort och då uppgett sitt telefonnummer. Att han samtidigt gav sitt samtycke till marknadsföringen visste han inte.

Nixregistret fungerar alltså i stort som det ska. Värre är det med den andra delen av anmälningarna, den om tysta samtal.
Det ringer, du svarar, men ingen finns i andra änden. Tysta samtal har blivit allt vanligare och beror till stor del på en automatisk uppringningsfunktion som ringer flera samtal samtidigt och som callcenterföretag använder för att kunna ringa mer effektivt.
Callcenterföretagen har inte kunnat få bukt med problemet trots att man säger sig arbeta kontinuerligt med att förbättra rutinerna. Sveriges Callcenterförening har i sina etiska regler tagit avstånd från tysta samtal utan att det har hjälpt. I november träffade föreningen Konsumentverket och utlovade nya förbättrade etiska regler efter årsskiftet.
- Vi håller på och reviderar reglerna och kommer att presentera ett färdigt förslag inom någon månad, säger Johan Talenti, vice ordförande i Sveriges Callcenterförening.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om