Nu är det 60 km/t som gäller över bron

Se upp så du inte åker fast för fortkörning på Kungsängsbron. Det är ett av de ställen i Uppsala där fartgränsen nyligen sänkts. Nästa höst ska den stora omskyltningen av Uppsala med omgivande tätorter vara slutförd.

Kungsängsvägen har fått en ny fartskylt, som här nära Kungsängsbron. Fram till oktober var maxhastigheten 70 km/t.

Kungsängsvägen har fått en ny fartskylt, som här nära Kungsängsbron. Fram till oktober var maxhastigheten 70 km/t.

Foto: Staffan Wolters

Uppsala2018-11-17 13:00

I område efter område i och utanför Uppsala byts fartskyltarna ut. På vissa håll där maxhastigheten varit 50 km/t får man numera inte köra fortare än 40. På andra ställen har 70-skyltar ersatts av 60-skyltar.

En av Uppsalas mest trafikerade platser är Kungsängsbron där det passerar runt 22 000 fordon per dygn.

Många lever säkert i villfarelsen att maxfarten där fortfarande är 70 km/t men sedan oktober gäller 60 km/t. Så är det för hela den del av Kungsängsleden, inklusive bron, som löper mellan Dag Hammarskjölds väg och Tycho Hedéns väg.

Och motortrafikanterna får se upp, för sedan oktober har Uppsalapolisen utökat sina trafikkontroller. Enligt polisen är orsaken inte att man försöker sätta dit extra många efter omskyltningarna utan det ingår i en större plan för att förbättra trafiksäkerhetsarbetet.

Före sommaren dämpades de tillåtna maxhastigheterna i norra och östra delarna av Uppsala och efter sommaren har kommunen fortsatt med de västra och södra delarna. På tur står nu bland annat Sävja, Nåntuna och Bergsbrunna.

När Uppsala tätort skyltats om blir det dags för Almunge, Länna, Knutby, Björklinge och Bälinge. Många andra orter har redan fått nya fartgränser, exempelvis Storvreta, Vattholma och Järlåsa.

Hösten 2019 ska hela omskyltningsarbetet vara klart om allt går enligt planerna. Grundtanken är att lägre hastigheter minskar antalet skadade och omkomna i trafiken.

– Enligt Trafikverket skulle mellan 15 och 20 liv per år räddas om alla landets kommuner genomförde motsvarande fartsänkningar, säger Tove Västibacken, enhetschef på stadsbyggnadsförvaltningen i Uppsala.

Ulrika Dennerstedt, som stannat till vid en bensinmack i Boländerna för att tanka, är i det stora hela positiv till nyordningen.

– I innerstan i Uppsala är det jättebra att folk måste köra långsammare, där är det trångt på flera håll och många kör för fort. Men på en del vägar där trafiksäkerheten är bra, är det onödigt att sänka från 70 till 60 km/t, tycker Ulrika Dennerstedt.

Hon har reagerat över att maxfarten vid några förskolor har höjts från 30 till 40 km/t. Enligt Tove Västibacken är bakgrunden att det under vissa tider på dagen varit 30 km/t vid en del förskolor och 50 andra tider. Det har på sina håll ersatts med 40-skyltar som gäller dygnet runt. Vid andra förskolor införs max 30 km/t hela dygnet, i stället för enbart under vissa tider.

Vad har ni fått för reaktioner på hastighetsbegränsningarna?

– Överlag positiva, inte minst från barnfamiljer, svarar Tove Västibacken.

Följande områden har redan fått nya hastighetsgränser:

• Storvreta

• Lindbacken

• Gunsta

• Ramstalund

• Ytternäs

• Vreta

• Bodarna

• Lövstalöt

• Vänge

• Gåvsta

• Skyttorp

• Vattholma

• Järlåsa

Exempel på gator i Uppsala som fått nya fartgränser:

Stadskärnan samt bostadsområden: 30 km/tim.

Luthagsesplanaden, Kungsgatan, Väderkvarnsgatan, Österleden: 40 km/tim.

Tycho Hedéns väg: 60 km/tim.

LÄS MER:

Lägre fart räddar liv

”Hjälp, jag har blivit en bromskloss”

Sänkta hastigheter ger skyltkaos

Uppsalas nya hastighetsgränser

30 km/t: Gator där ­fotgängare, cyklister och ­bilister rör sig på samma yta, centrumgator, bostads­kvarter och ofta vid skolor, beroende på typ av skola och hur nära skolan ligger vägen.

40 km/t: Gator som ofta har gång- och cykelväg på sidorna, busstrafik eller oskyddade trafikanter som behöver korsa gatan.

60 km/t: Trafikleder, ­vägar med stort avstånd mellan korsningar, vägar med separata gång- och cykel­vägar. Små behov för oskyddade trafikanter att korsa gatan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om