Motståndarna kan överklaga regeringens beslut till Högsta förvaltningsrätten. Tar rätten upp fallet kan det försena flygplatsbygget ytterligare ett tag. Frågan är om det har någon betydelse för utgången. Regeringen bör ha sett till att ta ett beslut som inte kan rivas upp. De har ju haft lång tid på sig, nära tre år.
Det innebär sannolikt att Uppsala snart inte bara är en arenastad utan också en flygstad, ett stenkast från Arlanda.
Oppositionen i stadshuset rasar mot beslutet och anser att regeringen kört över kommunen. För bara en dryg vecka sedan lyckades de rödgröna splittra alliansen och få över centern på nej-sidan. Det skapade en politisk majoritet mot civilflyg.
Men centerns kommunalråd Stefan Hanna kom för sent. Det nej-brev han skrev tillsammans med de rödgröna till miljöminister Lena Ek (C) hade ingen betydelse. Beslutet var redan fattat. Lena Ek, som enligt uppgift är emot civilflyg, blev sannolikt överkörd av regeringens försvars- och näringslivsintressen. I den debattartikel som hon i går skrev i UNT tillsammans med försvarsminister Karin Enström (M) nämns inte ordet miljö.
I det perspektivet är lätt att se centerpartiet som alliansens losers både lokalt och nationellt. Uppsalas moderata kommunalråd Fredrik Ahlstedt fick å andra sidan rätt – regeringen bryr sig inte mycket om vad lokala politiker tycker.
Hur uppsalaborna ställer sig till beslutet är en annan fråga. Att de som bor nära flygplatsen är missnöjda är ju lätt att förstå. Vem vill ha ökat flygbuller morgnar och kvällar och mer trafik inpå knuten. Och hur går det med Uppsalas miljömål?
Många ser också fördelar. Inför valet 2010 var 40 procent av Uppsalaborna för civilflyg. De tycker säkert det är bekvämt att kunna ta bussen direkt till gaten. Är det dessutom billigt så varför inte.
Frågan är hur länge de ska vänta innan de första planen startar. Uppsala Airport har väntat sedan 2004. Bolaget har lovat 600 nya arbetstillfällen när etableringen blir av. Nu måste bolagets vd Frode Skulbru upp till bevis. Håller kalkylerna? Är investerare och flygbolag fortfarande intresserade? Vill folk resa från Ärna?
Uppsala Airport måste skrapa ihop över 300 miljoner kronor för att kunna bygga upp terminaler, skaffa teknisk utrustning, uppgradera banor, bygga vägar och parkeringsplatser.
Någon hjälp från Uppsala kommun är inte att vänta, det har politikerna klart deklarerat.
Om det löftet går att hålla när anläggningen väl är på plats är en annan fråga. Många lokala flygplatser behöver ekonomiskt stöd för att överleva.
Återstår att se om Uppsalas flygplats blir ett undantag.