â Jag har tillbringat mycket tid att se ut över UpplandsslĂ€tten och undrat om det dĂ€r tĂ„get söderifrĂ„n kommer snart sĂ„ att vi kan börja rulla igen. Nu hoppas jag kunna se ut över slĂ€tten i fart i stĂ€llet, sĂ€ger Börje Wennberg (S), ordförande i regionstyrelsen och en av talarna nĂ€r Trafikverket invigde dubbelspĂ„ret i Gamla Uppsala pĂ„ söndagen.
Det Àr en flaskhals som byggts bort. Enligt Bo Netz, stÀllföretrÀdande generaldirektör för Trafikverket, ökar kapaciteten frÄn 8 till 24 tÄg per timme med det nya dubbelspÄret.
TÀtare turer pÄ UpptÄget blir det dock inte till att börja med, enligt Bertil Kinnunen (S), ordförande i kollektivtrafiknÀmnden.
â Framför allt minskar det risken för störningar i trafiken, sĂ€ger han.
Arbetet med dubbelspÄret och tillhörande tunnel inleddes pÄ allvar för fyra Är sedan nÀr det första spadtaget togs. Men planeringen har tagit betydligt lÀngre tid Àn sÄ. Redan 1998 började diskussionerna.
â Det visar att det tar lĂ„ng tid frĂ„n beslut till fĂ€rdiga spĂ„r. DĂ€rför mĂ„ste vi alla inblandade kraftsamla sĂ„ att bygget av fyra spĂ„r mot Arlanda kan komma i gĂ„ng sĂ„ snart som möjligt, sĂ€ger Göran Enander, landshövding.
Det första tÄget pÄ det nya spÄret blir ett UL-tÄg som körs tomt till Uppsala för att trafiken ska kunna komma i gÄng efter helgens avstÀngning. Det kommer lite tidigare Àn berÀknat och tutar salut nÀr det svischar förbi.
Den planerade fanfaren frÄn scenen fÄr dÀrför spelas upp strax dÀrefter. MÄnga av det dryga hundratal som kommit till invigningen samlas vid staketet för att se det första reguljÀra tÄget passera, ett SJ-tÄg mot GÀvle.
â Jag har följt bygget och vill se invigningen ocksĂ„. Jag har alltid varit jĂ€rnvĂ€gsintresserad, sĂ€ger Gunnar Lindkvist, en av besökarna som klĂ€ttrat uppför slĂ€nten mot staketet över tunnelmynningen.