Nu börjar kampen om tågpendlarna

På fredagen släpps konkurrensen fri om persontrafiken på svenska järnvägar och en strid om pendlarna i Uppsala är under uppsegling. Privata A-train vill starta pendeltrafik. Det kan stoppa UL:s planer på en ABC-pendel.

Uppsala2010-10-01 06:58

Tanken med avregleringen är att fler tågbolag ska kunna konkurrera om passagerarna. Men på många sträckor är det så trångt på spåren så fler tåg inte får plats. Sträckan Uppsala och Stockholm är en sådan. Det innebär att det inte går att ta in en ny operatör vid sidan om dagens pendeltrafik. Ska ett nytt tågbolag in så måste något annat ut eller dra ner på sina körningar.

A-Train, som idag driver Arlandabanan, har långtgående planer på att starta Arlanda Connect, en ny pendlarlinje från Stockholm till Uppsala. Enligt planerna ska nya pendeltåg för två miljarder kronor köpas in.
– Det blir en helt privat pendlingslösning där samhället inte behöver göra några investeringar. Ett komplement med flera stopp som är billigare för resenärerna till Arlanda, och som går vidare till Uppsala, säger A-Trains vd Per Thorstenson.

Två avgångar per timme planerar bolaget att köra.
– Vi har inte gjort någon ansökan ännu men vi har en omfattande marknadsstudie som visar att projektet är möjligt att genomföra och under nästa år kommer vi att ansöka till Transportstyrelsen om att få starta trafiken år 2012, säger Per Thorstenson.

Samtidigt planerar länstrafikbolagen Upplands lokaltrafik, UL och Stockholms lokatrafik, SL för ett helt nytt pendlarupplägg de kommande åren.
– Vi har fått klartecken från våra styrelser att skapa en ABC-pendel från Älvsjö söder om Stockholm ända upp till Gävle. Det ska bli ett gemensamt system där SL kör tågen och vi är delaktig i trafiken. Det kommer att fördubbla pendelresandet i regionen, säger Caj Rönnbäck som är planeringschef vid UL.

Tanken är att en resenär ska kunna åka på samma biljett på tåget och i Stockholms tunnelbana samt på Uppsalas stadsbussar. SL har redan tolv tåg att sätta in i trafik andra halvåret år 2012 till en kostnad av en miljard kronor.
– Till en början sade A-Train att de inte skulle köra om vi tänkte skapa ABC-pendeln. Men sedan ändrade de sig. Vi kommer att fortsätta jobba för att genomföra vårt projekt i alla fall. Det är viktigt av miljöskäl att färre tar bilen, säger Rönnbäck.

Trafikverket avgör vem som kommer att få köra tågtrafiken i Uppland och på alla andra sträckor i landet. Det sker årsvis. När inte alla får plats på spåret är det samhällsnyttan som avgör vem som får trafiken.

Vad händer om A-Train vinner?
– En effekt skulle kunna bli att våra pendeltåg inte kan gå via Arlanda om det blir trångt på det spåret. Eller att SL tvingas upplåta trafik de behöver till A-Train. Vi hävdar att ABC-pendeln kommer att ha stor samhällsnytta. Frågan är inte enkel för A-Train heller om de vill skapa ett sammanhängande system för pendelresor, säger Caj Rönnbäck.

Till i dag har bara ett fåtal ansökningar kommit in från nya tågbolag. En rör Tågkompaniet som vill köra trafik på helgerna från Stockholm till Gävle. Nästa år när en plan för landets tågtrafik under 2012 ska tas fram väntas dock flera ansökningar.
– Vi vet att ett antal företag ligger i startgroparna. Det finns 5-10 större bolag som har kapacitet att göra de investeringar som krävs. De kommer nog in med full kraft under 2012. Men hittills har vi bara fått ett fåtal förfrågningar, säger Jonas Westlund som är planeringschef i tidtabellsfrågor vid Trafikverket.

Fakta

När en eller flera nya operatörer har ansökt om att få trafikera en tågsträcka kommer Trafikverket först att se efter om det uppstår konflikter mellan deras önskemål om tidtabell. Ofta vill de köra på likartade tider. Då försöker Trafikverket medla för att lösa tvisten.

Är det så att banan är överbelastad som mellan Uppsala och Stockholm så har Trafikverket en modell som värderar samhällskostnaderna för hur de olika bolagen löst trafiken. Anslutningar där passagerare direkt kan fortsätta sin resa med nytt färdmedel värderas högt i modellen. Syftet är att få ett trafiksystem som flyter så bra som möjligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om