Nu diskuterar de oftare säkerheten

- Fortfarande är marginalerna i en del tidtabeller så små att det blir stressigt för oss förare.Det säger busschauffören Karwan Karim som kom till olycksplatsen utanför Rasbo bara minuter efter kraschen.

Karwan Karim och Vera Isaksson, busschaufförer i Uppsala, säger båda att olyckan utanför Rasbo i februari lett till mycket diskussioner om trafiksäkerhet bland kollegerna.

Karwan Karim och Vera Isaksson, busschaufförer i Uppsala, säger båda att olyckan utanför Rasbo i februari lett till mycket diskussioner om trafiksäkerhet bland kollegerna.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2007-10-23 23:00
Karwan Karim möttes av hemska scener den där ödesdigra februaridagen.
- Jag såg döda, skadade, allt, berättar han. Efter olyckan blev jag mer försiktig i trafiken, det sitter i fortfarande. Bland kollegerna har vi pratat mycket om trafiksäkerhet på grund av det som hände.
Karwan Karim tycker det är lätt hänt att komma efter i schemat. Det räcker att hamna i köerna på Kungsgatan i Uppsala för att det ska bli bråttom och då kan klagomålen komma från en del passagerare.

Vera Isaksson, som liksom Karwan Karim kör för Swebus, önskar också hon att vissa tidtabeller var mindre snålt tilltagna. Hon skulle även gärna se att fler passagerare använde säkerhetsbälte.
Vilka lärdomar går då att dra från bussolyckan? Vilka åtgärder borde vidtas?
- Till stor del handlade det här om en oerfaren ung chaufför. Det går inte att peka på någon avgörande insats som behöver sättas in, det som behövs är fortsatt säkerhetsarbete, anser Claes-Göran Alm, vd för Gamla Uppsala Buss.

Åsa Gustafsson vid NTF, Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, håller med om att det inte går att dra särskilt stora växlar utifrån det enskilda fallet.
- Vad som krävs är bland annat en bättre trafikmiljö. Det ska vara högst 70 km/tim på oseparerade vägar, inte 90. Väg 288 där olyckan inträffade är bara en av många 90-vägar där hastigheten borde sänkas.
- Det handlar också om att förbättra sidoområdena så att det inte finns stora stenar, träd med mera som fordonen riskerar att krocka med om de hamnar vid sidan av vägen.

Vid kontroller som NTF gjorde inom länstrafiken under 2006 körde bussarna för fort vid minst hälften av mättillfällena. Flera chaufförer uppgav att de gjorde tvingades gasa på eftersom tidtabellerna var för snålt tilltagna. Men NTF hittade inget som tydde på det, bussarna kom snarare fram för tidigt till ändhållplatserna.
Claes-Göran Alm vid Gamla Uppsala Buss är inte emot hastighetssänkningar men betonar att det i så fall kostar pengar eftersom fler chaufförer och fler bussar måste sättas in.
Daniel Schweizer arbetspendlar med buss 811 som trafikerar olyckssträckan. Han är kritisk till att bussarna ofta är så fulla att folk får stå i gångarna.
- Det kan vara farligt om en olycka inträffar. När jag ringt till KR Trafik som kör bussarna har de sagt åt mig att ta bilen i stället. Men varför sätter de inte in fler bussar?
Rolf Hemlin vid KR Trafik håller med om att det inte är önskvärt med stående passagerare.

- Men bussarna är besiktigade och typgodkända för att ha stående passagerare på vissa turer. Ibland kommer fler resenärer än väntat och vi kan inte få ut ytterligare en buss till Gimo på 30 minuter. Att ständigt ha fler bussar ute som ibland går halvtomma skulle bli väldigt dyrt.
FAKTA
Strax före klockan sju på morgonen 27 februari kolliderade de två UL-bussarna på linje 811, nordost om Rasbo. Sex personer omkom och över 30 skadades eller chockades i en av de svåraste bussolyckorna i landet. 4 maj i år delgavs olycksbussens förare misstanke om vårdslöshet i trafik och vållande till annans död.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om