Sedan tre veckor gäller UL:s omdebatterade nya priser och Tobias Nenkert hade beslutat sig för att börja ta bilen.
– Men nu köper jag en motorcykel i stället. Prisförändringen blev startskottet, jag har påbörjat en MC-utbildning.
Hans familj, som bor i Krusenberg, funderade först på att skaffa en andra bil.
– Vi har varit jättenöjda med att ha klarat oss med en bil och har delat på den. Men sedan tog de bort tioresorskorten, och då blev det inte hållbart att lägga 80 kronor om dagen på bussresor, säger Tobias Nenkert.
En som också vill börja ta bil till följd av UL:s nya busspriser är Joakim Persson. Han läser på komvux i Uppsala och pendlar in från Bälinge fyra gånger i veckan, och tillhör de studenter som får höjda priser.
– Jag visste inte om förändringen, utan märkte den häromdagen när busschauffören drog 40 kronor från mitt kort när jag inte hade pengar nog på reskassakortet. Jag håller på att ta körkort, och vill börja åka bil i stället, säger han.
Priserna har höjts framförallt i Uppsalas centrala delar, och sänkts för dem som reser långt. Ett sextiotal kritiska synpunkter kring zonförändringen har kommit in till UL, och än fler via sociala medier, sedan beslutet fattades av kollektivtrafiknämnden i november. Men Johan Örjes, ordförande i kollektivtrafiknämnden, är ändå positiv.
– På sociala medier verkar det nu som att också de som fått det bättre börjar höras, säger han.
Några som uppskattar förändringen är de som åker mellan Gävle och Uppsala. Birgitta Sjögren är en av dem och har precis laddat reskassan på sitt kort.
– Det här är fantastiskt, tidigare fick man lösa separata biljetter en del av vägen. Nu är UL billigare, så det kan ju bli fler resor, det är inte så dumt, säger hon.
En annan nöjd Gävlependlare är Martin Coborn.
– För mig personligen har det bara blivit bättre, men jag förstår de som är sura för att de får betala 200 kronor mer. Jag hoppas att de utnyttjar kortet mer i stället för att ta bilen, nu när de kan åka längre sträckor på samma kort.
Han jämför med sin sambo, som pendlar till Stockholm.
– Hon åker ett sextiotalståg och betalar 2 200 kronor. Våra tåg är luftkonditionerade och oerhört sällan sena, så jämfört med det tycker jag att de gör ett jättebra jobb.
Zonförändringen är genomförd, men inte skriven i sten.
– Det är ett antal saker UL ska titta vidare på, en är att utvidga zon 1. Det innebär alltid problem när man åker över en zongräns, kanske kan man ha en slags elektronisk biljett som skulle gälla omkring en mil, oavsett om man passerar en gräns, säger Johan Örjes.
Även rabattsystemet ska ses över, men något slutdatum från politikerna om när det ska vara utrett finns inte.
– Vi ska till exempel titta på om seniorrabatten ska utvidgas att gälla alla med någon slags pension. Det finns starka önskemål om att få pensionsrabatt också på enkelbiljetter, säger Sture Jonsson, informationschef på UL.
Johan Örjes tror att det först framåt hösten går att börja se hur förändringarna påverkar försäljningen.
– Det är klart att det tar ett tag innan de nya strukturerna syns hos allmänheten, det kan ta två år innan man der de stora konskvenserna, säger han.
UL är över lag nöjd med övegången till de nya zonerna.
– På det stora hela har det gått väldigt bra, det har varit få fel med hänsyn till den stora mängd data som bytts ut. Under en period blev det vuxenpris på vissa ungdomsbiljetter och det tog en vecka innan vi fick reda på det, säger Sture Jonsson.