Vi köper allt dyrare och allt fler armbandsur, trots konjunkturförÀndringar och trots konkurrens frÄn mobiltelefoner.
â Man vĂ€ljer inte bort en Rolex för en Iphone, tvĂ€rtom, de hör ihop, sĂ€ger Johan Bergström, Ă€gare av Bergströms Ur.
Han mÀrker ett ökande intresse för exklusiva klockor.
â Det pratas mer om klockor i dag Ă€n för tio Ă„r sedan. SlĂ„ upp vilken modetidning som helst och du hittar ett reportage om klockor, sĂ€ger han.
Johan Bergström Àr uppvuxen med urmakeriet och att vÀlja klockbranschen blev dÀrför naturligt. Det var hans pappa som öppnade butiken Är 1953.
â Det Ă€r intressant med klockor. Trots att de Ă€r materiella ting Ă€r de samtidigt sĂ„ levande. Som mekaniska djur som lever och tickar, sĂ€ger Johan Bergström och visar runt i butiken dĂ€r klockor av legendariska mĂ€rken sĂ„som Rolex, Breitling och Omega ligger bakom pansarglas i montrar med tidlĂ„s.
SÀkerheten Àr hög, för att komma in i butiken mÄste man gÄ genom en slussdörr. PÄ morgnarna öppnas butiken av vÀktare, ingen av de anstÀllda har nycklar.
Johan Bergström pekar pÄ en grupp ganska stora klockor i Rolexmontern. Det Àr Rolex submariners, butikens populÀraste och mest sÄlda klockor.
â De passar mĂ„nga pĂ„ grund av sin sportiga design. Men annars Ă€r det mycket retrodesign som gĂ€ller just nu, sĂ„som 1950-tals modeller med lĂ€derarmband, sĂ€ger han.Att just Rolexklockor Ă€r sĂ„ populĂ€ra Ă€r ingen slump enligt Johan Bergström.
â De monteras för hand vilket gör att de har en mycket hög kvalitet och en otrolig finish pĂ„ lĂ€nkar, visare och sĂ„ vidare. De Ă€r ett smycke som ger bekrĂ€ftelse till bĂ€raren, sĂ€ger han.
I skyltfönstret ligger en Rolex yacht-master, butikens mest exklusiva klocka. Den har blÄ-vit marindesign och seglarfunktioner. Priset Àr drygt 190 000 kronor.
â Men det Ă€r ingenting jĂ€mfört med vad man lĂ€gger pĂ„ klockor i storstĂ€derna utomlands. Rolex Ice, till exempel, kostar cirka 3,8 miljoner, sĂ€ger Johan Bergström.
Han tycker att klockbranschen har förÀndrats.
â Klockorna har blivit mer exklusiva och mer specialiserade med numrerade upplagor. Allt fler vill ha unika exemplar. En annan trend vi ser Ă€r att allt fler kvinnor intresserar sig för exklusiva klockor, sĂ€ger han.
PÄ Bergströms Ur Àr annars den vanligaste kunden en man i 40-ÄrsÄldern.
Ăven om vi köper allt dyrare klockor, Ă€r vi fortfarande ganska Ă„terhĂ„llsamma jĂ€mfört med till exempel italienarna.
â DĂ€r Ă€r det vanligt att man har flera klockor. I Sverige köper man inte tvĂ„, tre Rolex, utan en, sĂ€ger Johan Bergström.
Förutom Johan Bergströms stora intresse för klockor, tycker han Àven att kundkontakten Àr en av jobbets bÀsta delar.
â Man trĂ€ffar glada och nöjda kunder som kanske har kĂ€mpat just för att kunna spara ihop till en exklusiv klocka. Man fĂ„r en otrolig kontakt, sĂ€ger han.
Men trots att han Ă€lskar sitt jobb har det funnits stunder dĂ„ han funderat pĂ„ att sluta. Ă
r 2000 var han med om ett grovt rÄn i butiken som satte djupa spÄr. Tre personer med vapen och rÄnarluvor tog sig in i butiken. Johan Bergström hann precis larma polisen innan han hamnade pÄ golvet med ett avsÄgat hagelgevÀr riktat mot sig. RÄnarna plockade med sig klockor för miljonbelopp och stack, sedan kom polisen och dÀrefter var det alldeles tyst.
â Jag minns att det var en sĂ„ konstig tystnad. Ena sekunden ligger man pĂ„ golvet och tĂ€nker att nu Ă€r det slut, och nĂ€sta sekund stĂ„r man och sopar glas, sĂ€ger Johan Bergström, som efter hĂ€ndelsen tidvis har mĂ„tt mycket dĂ„ligt och fortfarande Ă€r kĂ€nslig för vissa ljud sĂ„som glas som krossas och dörrar som slĂ„r igen hĂ„rt.
â Jag funderade mycket pĂ„ om det var vĂ€rt att fortsĂ€tta, och kom fram till att det var det, just för att jag tycker att det Ă€r sĂ„ kul med klockor och för att kundkontakten Ă€r sĂ„ positiv, sĂ€ger han.
Trots att allt fler klockor sÀljs mÀrker Johan Bergström att konkurrensen hÄrdnar. Men nÀrheten till Stockholm med dess stora utbud av klockbutiker kan till viss del vara positiv.
â En del kunder tittar i Stockholm men vĂ€ljer att göra köpet lokalt dĂ„ det innebĂ€r nĂ€rhet till service, sĂ€ger Johan Bergström.
NÄgot som ofta framstÀlls som ett stort problem i branschen Àr piratkopiering. Men det Àr inget som Johan Bergström ser som ett hot mot sin egen försÀljning.
â Jag tycker inte att det Ă€r ett problem, snarare tvĂ€rtom â det Ă€r bra att varumĂ€rken syns. Jag tror att piratkopiering var ett större problem förr. I dag Ă€r det mer inne med Ă€kta vara. Man vill ha nĂ„got Ă€kta pĂ„ handleden. Det handlar om en kĂ€nsla som inte kan uppnĂ„s med en kopia, sĂ€ger han.
Nu ligger exklusiva klockor plötsligt rÀtt i tiden
Det gÄr uppÄt för klockbranschen. Det mÀrks bland annat pÄ Bergströms Ur i Uppsala. HÀr ökar försÀljningen av de exklusiva armbandsuren trots en hÄrdnande konkurrens.
Foto: Emma Eriksson
Företagsfakta: Bergströms Ur
Beskrivning av företaget: FörsÀljning och reparation av exklusiva armbandsur i butiker i Uppsala, Göteborg och Malmö.
StartÄr: 1953.
Ăgare: Johan Bergström.
Antal anstÀllda: Fem personer.
OmsÀttning: 12 miljoner kronor i Uppsalabutiken (47 miljoner kronor för alla tre butiker).
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!