Nu ligger exklusiva klockor plötsligt rÀtt i tiden

Det gÄr uppÄt för klockbranschen. Det mÀrks bland annat pÄ Bergströms Ur i Uppsala. HÀr ökar försÀljningen av de exklusiva armbandsuren trots en hÄrdnande konkurrens.

Foto: Emma Eriksson

Uppsala2012-02-14 19:01

Vi köper allt dyrare och allt fler armbandsur, trots konjunkturförÀndringar och trots konkurrens frÄn mobiltelefoner.
– Man vĂ€ljer inte bort en Rolex för en Iphone, tvĂ€rtom, de hör ihop, sĂ€ger Johan Bergström, Ă€gare av Bergströms Ur.
Han mÀrker ett ökande intresse för exklusiva klockor.
– Det pratas mer om klockor i dag Ă€n för tio Ă„r sedan. SlĂ„ upp vilken modetidning som helst och du hittar ett reportage om klockor, sĂ€ger han.
Johan Bergström Àr uppvuxen med urmakeriet och att vÀlja klockbranschen blev dÀrför naturligt. Det var hans pappa som öppnade butiken Är 1953.
– Det Ă€r intressant med klockor. Trots att de Ă€r materiella ting Ă€r de samtidigt sĂ„ levande. Som mekaniska djur som lever och tickar, sĂ€ger Johan Bergström och visar runt i butiken dĂ€r klockor av legendariska mĂ€rken sĂ„som Rolex, Breitling och Omega ligger bakom pansarglas i montrar med tidlĂ„s.
SÀkerheten Àr hög, för att komma in i butiken mÄste man gÄ genom en slussdörr. PÄ morgnarna öppnas butiken av vÀktare, ingen av de anstÀllda har nycklar.

Johan Bergström pekar pÄ en grupp ganska stora klockor i Rolexmontern. Det Àr Rolex submariners, butikens populÀraste och mest sÄlda klockor.
– De passar mĂ„nga pĂ„ grund av sin sportiga design. Men annars Ă€r det mycket retrodesign som gĂ€ller just nu, sĂ„som 1950-tals modeller med lĂ€derarmband, sĂ€ger han.
Att just Rolexklockor Àr sÄ populÀra Àr ingen slump enligt Johan Bergström.
– De monteras för hand vilket gör att de har en mycket hög kvalitet och en otrolig finish pĂ„ lĂ€nkar, visare och sĂ„ vidare. De Ă€r ett smycke som ger bekrĂ€ftelse till bĂ€raren, sĂ€ger han.
I skyltfönstret ligger en Rolex yacht-master, butikens mest exklusiva klocka. Den har blÄ-vit marindesign och seglarfunktioner. Priset Àr drygt 190 000 kronor.
– Men det Ă€r ingenting jĂ€mfört med vad man lĂ€gger pĂ„ klockor i storstĂ€derna utomlands. Rolex Ice, till exempel, kostar cirka 3,8 miljoner, sĂ€ger Johan Bergström.
Han tycker att klockbranschen har förÀndrats.
– Klockorna har blivit mer exklusiva och mer specialiserade med numrerade upplagor. Allt fler vill ha unika exemplar. En annan trend vi ser Ă€r att allt fler kvinnor intresserar sig för exklusiva klockor, sĂ€ger han.
PĂ„ Bergströms Ur Ă€r annars den vanligaste kunden en man i 40-Ă„rsĂ„ldern. 
Även om vi köper allt dyrare klockor, Ă€r vi fortfarande ganska Ă„terhĂ„llsamma jĂ€mfört med till exempel italienarna.
– DĂ€r Ă€r det vanligt att man har flera klockor. I Sverige köper man inte tvĂ„, tre Rolex, utan en, sĂ€ger Johan Bergström.

Förutom Johan Bergströms stora intresse för klockor, tycker han Àven att kundkontakten Àr en av jobbets bÀsta delar.
– Man trĂ€ffar glada och nöjda kunder som kanske har kĂ€mpat just för att kunna spara ihop till en exklusiv klocka. Man fĂ„r en otrolig kontakt, sĂ€ger han.
Men trots att han Ă€lskar sitt jobb har det funnits stunder dĂ„ han funderat pĂ„ att sluta. År 2000 var han med om ett grovt rĂ„n i butiken som satte djupa spĂ„r. Tre personer med vapen och rĂ„narluvor tog sig in i butiken. Johan Bergström hann precis larma polisen innan han hamnade pĂ„ golvet med ett avsĂ„gat hagelgevĂ€r riktat mot sig. RĂ„narna plockade med sig klockor för miljonbelopp och stack, sedan kom polisen och dĂ€refter var det alldeles tyst.
– Jag minns att det var en sĂ„ konstig tystnad. Ena sekunden ligger man pĂ„ golvet och tĂ€nker att nu Ă€r det slut, och nĂ€sta sekund stĂ„r man och sopar glas, sĂ€ger Johan Bergström, som efter hĂ€ndelsen tidvis har mĂ„tt mycket dĂ„ligt och fortfarande Ă€r kĂ€nslig för vissa ljud sĂ„som glas som krossas och dörrar som slĂ„r igen hĂ„rt.
– Jag funderade mycket pĂ„ om det var vĂ€rt att fortsĂ€tta, och kom fram till att det var det, just för att jag tycker att det Ă€r sĂ„ kul med klockor och för att kundkontakten Ă€r sĂ„ positiv, sĂ€ger han.

Trots att allt fler klockor sÀljs mÀrker Johan Bergström att konkurrensen hÄrdnar. Men nÀrheten till Stockholm med dess stora utbud av klockbutiker kan till viss del vara positiv.
– En del kunder tittar i Stockholm men vĂ€ljer att göra köpet lokalt dĂ„ det innebĂ€r nĂ€rhet till service, sĂ€ger Johan Bergström.
NÄgot som ofta framstÀlls som ett stort problem i branschen Àr piratkopiering. Men det Àr inget som Johan Bergström ser som ett hot mot sin egen försÀljning.
– Jag tycker inte att det Ă€r ett problem, snarare tvĂ€rtom – det Ă€r bra att varumĂ€rken syns. Jag tror att piratkopiering var ett större problem förr. I dag Ă€r det mer inne med Ă€kta vara. Man vill ha nĂ„got Ă€kta pĂ„ handleden. Det handlar om en kĂ€nsla som inte kan uppnĂ„s med en kopia, sĂ€ger han.

Företagsfakta: Bergströms Ur

Beskrivning av företaget: FörsÀljning och reparation av exklusiva armbandsur i butiker i Uppsala, Göteborg och Malmö.
StartÄr: 1953.
Ägare: Johan Bergström.
Antal anstÀllda: Fem personer.
OmsÀttning: 12 miljoner kronor i Uppsalabutiken (47 miljoner kronor för alla tre butiker).

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om