Nu ska vägarna i länet bli bättre

Satsningar på vägar, cykelbanor och kollektivtrafik för 1,5 miljarder kronor i Uppsala län de närmaste tio åren ska klubbas i höst. Två vägar toppar listan i det förslag som remissbehandlas under sommaren.

Foto: Fotograf saknas!

Uppsala2009-06-23 21:21
Högst står fortfarande länsväg 288, Östhammar-Uppsala, som är en av länets mest olycksdrabbade. Om- och nybyggnad av hela vägsträckan slukar nästan hälften, drygt 700 miljoner kronor, av det statliga anslaget för planperioden 2010-2021.
Arbetet med den första delsträckan Jälla-Hov startar i år. Efter beslutet om slutförvar för använt kärnbränsle i Forsmark får vägen ökad betydelse. Regionförbundet i länet, som ställt samman förslaget till länstransportplan, hoppas att det kan leda till snabbare utbyggnad av övriga sträckor:
- Arbetet med slutförvaret innebär förstås ännu mer trafik. Vi kommer att peka på det ökade behovet av förbättringar längs vägen, säger Margareta Rönnblom, ansvarig för infrastruktur och trafik på Regionförbundet.

På andra plats bland stora vägsatsningar kommer västra infarten till Uppsala, riksväg 55 förbi Stenhagen och Flogsta. Som UNT tidigare rapporterat har kommunen och Vägverket nu enats om en nedsänkt väg med nya rondeller. Kostnaden beräknas till nästan 200 miljoner kronor.
Förslaget till ny trafikplats vid Berthåga hamnar dock längre ned på listan, bland de "bubblare" som blir aktuella bara om länet får mer statliga pengar än aviserat. Där finns också riksväg 55 Enköping-Hjulsta samt ombyggnad av länsväg 272 öster om kommungränsen mellan Heby och Uppsala.
I planförslaget beskrivs trafikläget i Uppsala län längs sju större stråk. Mest trafikerade är Stockholm-Uppsala och Stockholm-Håbo-Enköping med fortsättning mot Västerås, som är en viktig länk för godstrafiken. Det övergripande bekymret är kapacitetsbristen på järnvägarna för att få plats med pendlare och godstransporter.

Läget är likartat på den enkelspåriga Dalabanan. Planförslaget innehåller nya stationer och andra åtgärder på järnvägslinjerna väster och söder om Uppsala, via statlig medfinansiering.
Totalt 82 miljoner kronor föreslås användas för cykelvägar i länet.
Kravet är att kommunerna skjuter till hälften av kostnaderna.
Satsningarna sker främst mellan tätorter och på sträckor som är viktiga för rekreation och turism. Närmare 30 objekt finns på listan över önskade åtgärder, bland annat cykelvägar på sträckorna Enköping-Hummelsta, Uppsala-Björklinge, Gunsta-Länna och på Gräsö.

Lika stor summa föreslås gå till förbättrad trafiksäkerhet på närmare tjugo vägsträckor i länet. Främst handlar det om åtgärder vid sidan om vägbanorna och säkrare korsningar.
Andra inslag i planförslaget:
- Den översyn av hastighetsgränser som Vägverket nu genomför kan leda till sänkt hastighet på flera sträckor i länet, bland annat på riksvägarna 72 och 76 samt länsvägarna 272, 273, 282, 290 och 292.
- Inget annat län i landet har högre arbetspendling över länsgränsen än Uppsala. Runt 50 000 personer pendlar varje dag till eller från länet. Snabbast växer inpendlingen från Stockholmskommunerna.
- Trafiken i Uppsala län väntas öka mest i landet fram till 2020, som en följd av snabb befolkningsökning och ekonomisk tillväxt. Det innebär att det krävs kraftiga åtgärder för att målen om minskade utsläpp ska kunna nås, konstaterar planförslaget.
FAKTA
Länstransportplanerna ska innehålla förslag till utveckling och förbättring av statliga vägar, kollektivtrafik och cykeltrafik i länet, inom den ekonomiska ram som tilldelats av regeringen. Planerna ska gälla för perioden 2010-2021. Ramen för Uppsala län är 1,5 miljarder kronor och förslaget är nu ute på remiss bland kommunerna, landstinget, länsstyrelsen och en rad intressenter fram till 15 september. Senast 2 november lämnas ett slutligt förslag till regeringen som väntas fatta beslut om planerna i början av 2010. Åtgärder på järnvägarna och nationella vägar (i Uppsala län: E 4, E 18, riksvägarna 70 och 56) finansieras i en särskild nationell plan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om