Det blÄste frisk och kyligt nÀr representanter för Uppsala kommun, Uppsala citysamverkan och Upplandsmuseet inför ett mindre pressuppbÄd under onsdagen tog de symboliska första spadtagen för att starta ombyggnationen av Stora Torget i Uppsala.
Arbetet Àr planerat att stÄ klart till vÄren 2023 och berÀknas kosta 30 miljoner kronor.
Rickard Malmström (MP), ordförande i gatu- och samhÀllsmiljönÀmnden, berÀttar att mÄlet med renoveringen Àr att göra torget till en bÀttre mötesplats.
â Det ska bli en yta som Ă€r mer gjord för vistelse och mindre för trafik. Ytan för trafiken kommer att minskas och ytan för mĂ€nniskor att vistas hĂ€r kommer att bli större och mer inbjudande. Det kommer finnas plats för att leka, sitta och trĂ€ffas i olika delar av torget. Det kommer Ă€ven bli mer planteringar som kommer att finnas Ă„ret runt, sĂ€ger han.
Ombyggnationen innebÀr att busshÄllplatserna som i dag finns pÄ torget kommer att försvinna. VÀgen kommer Àven att dras ihop och bli smalare sÄ att den endast fungerar som genomfart för busstrafik och taxi. Bussarna kommer istÀllet att stanna vid en ny hÄllplats pÄ Vaksalagatan, mellan Kungsgatan och Dragarbrunnsgatan.
Som UNT tidigare berÀttat innebÀr detta att kandelabern, som i dag stÄr i mitten av vÀgen, flyttas till torgets nordvÀstra hörn.
Helena BrÀmerson Gaddefors, projektledare pÄ Uppsala kommun, berÀttar att Stora Torget framöver ocksÄ kommer att kunna erbjuda större ytor för uteserveringar.
â Verksamheterna kring ett torg förĂ€ndras och vi kan inte sĂ€ga vad som flyttar in i respektive lokal framöver, men torget kommer utformas sĂ„ att det blir mer flexibelt. Det kan bli fler uteserveringar. Det kommer ocksĂ„ utformas sĂ„ att uteserveringarna under en del pĂ„ Ă„ret kan fĂ„ lite större utrymme, sĂ€ger hon.
Rickard Malmström menar att ombyggnationen Àr en viktig del i att skapa en attraktiv innerstad.
â Innerstadens attraktion ligger i att vara en plats för möte och vistelse. Vi Ă„ker inte in till stan för att köpa de billigaste sakerna utan för att uppleva saker. En stadskĂ€rna har kvalitĂ©er som behöver finnas över tid och man mĂ„ste vĂ€rna och utveckla dem, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
â Det Ă€r mĂ„nga delar av det hĂ€r torget som i dag inte nyttjas av mĂ€nniskor samt en stor yta som anvĂ€nds för trafik. Genom att göra den hĂ€r förĂ€ndringen sĂ„ nyttjar vi den hĂ€r kvadraten pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt.