I den nya appen, med namnet Mälardalstrafik, kan man köpa både periodbiljetten Movingo och enkelbiljetter. Man kan även låna ut sin periodbiljett till någon annan.
Där finns också bland annat aktuell trafikinformation, linjekartor och möjlighet att begära förseningsersättning.
Samtidigt har man lanserat en ny webbsida, www.mälardalstrafik.se.
– Med en samlad app och webb och tydligare information för resenärer före och under sin resa hoppas vi skapa en tryggare och smidigare reseupplevelse, säger Alexandra Göransson, chef på Kund och Biljett på Mälardalstrafik, i ett pressmeddelande.
UNT begav sig till Resecentrum för att kolla med både pendlare och sällanresenärer om de laddat ner den nya appen. Ingen av dem vi träffade på hade gjort det.
– Jag visste inte om den, men det låter som en bra idé, säger Hedda Markström på klingande svensknorska.
Hon pendlar dagligen till Knivsta och tycker att det funkar bra.
– Jag har nog tur som inte drabbats av så många förseningar, fast just idag var det faktiskt något strul, säger hon.
Även Linus Lindberg gillar idén med en samlad app.
– Den ska jag ladda ner så fort jag satt mig på tåget, säger han.
Linus Lindberg pendlar varje dag i stort sett, mellan Uppsala där han bor och Sigtuna där han jobbar.
– Det går bra för det mesta, förutom ibland på vintern när snön ställer till det.