Ny bro föreslås över Fyrisån

Bygg en tillfällig bro för biltrafik över Fyrisån när Strandbodgatan stängs i fyra år. Förslaget ingår i det koncept till trafikplan för Uppsala stad som nu är färdigt för remiss.

Uppsala2006-01-22 00:00
De hittills mest uppmärksammade idéerna i förarbetena till trafikplanen gäller två nya trafikförbindelser. Den ena rör en länk bakom universitetsbiblioteket Carolina Rediviva, den andra en förbindelse över eller under Fyrisån, mellan Strandbodgatan och Sjukhusvägen, via Stadsträdgården. Införandet är tänkt att ske på relativt lång sikt, som ett led i systemet med kringfarter runt stadskärnan, men har mött skarpa protester.
Nu föreslås en provisorisk bro över Fyrisån redan 2007, när Strandbodgatan stängs mellan Kungsgatan och Väderkvarnsgatan, i samband med byggandet av resecentrum. Gatupartiet håller stängt i fyra år, med risk för stora trafikstörningar. Den provisoriska bron över Fyrisån, som ska vara en förlängning av Strandbodgatan och som i sin tur ska ansluta till Sjukhusvägen genom en väg genom Stadsträdgården, är tänkt att avlasta den ökande trafikmändgen på Islandsbron.
Andra åtgärder som föreslås under byggtiden är öppnande av hela Bäverns gränd för biltrafik norrut samt en tillfällig förbindelse genom Fålhagen till Tycho Hedéns väg.

Plan för 30 år framåt
Trafikplanen ska lägga grunden för all fordons- och gångtrafik i Uppsala stad de närmaste 20-30 åren och förslaget innehåller en lång rad åtgärder. En grundtanke är att dirigera passerande fordonstrafik utanför stadskärnan. Som UNT tidigare rapporterat föreslås bland annat nya stomlinjer i busstrafiken med täta avgångar, fler busskörfält och säkrare cykelstråk.
Förslaget håller öppet för den kontroversiella sydvästlänken under Stadsskogen, som en säkerhetsventil om Uppsala expanderar västerut. Kostnaden beräknas till över två miljarder kronor. Övriga förslag till gatuinvesteringar beräknas kosta 35-40 miljoner kronor per år, förbättrad kollektivtrafik 100 - 200 miljoner kronor. Samtidigt kalkyleras med samhällsekonomiska vinster av tätare busstrafik, kortare resvägar och mindre utsläpp.
Kommande vecka väntas gatu- och trafiknämnden sända förslaget på remiss till berörda instanser. Under våren ska svaren behandlas och ett reviderat förslag arbetas fram.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om