Ny bussgata räcker inte för all kollektivtrafik
Den nya bussgatan för kollektivtrafiken framför Centralstationen räcker inte för att avveckla dagens bussterminal. Följden kan bli färre nya cykelplatser än planerat.
Bussterminalen ersätts med ett stråk av hållplatser, dels längs Kungsgatans östra sida, dels längs Stadshusgatan genom Järnvägsparken, som reserveras för bussar (se karta). Utmed de båda gatorna anläggs närmare 20 hållplatser med vindskydd. En ny infart för södergående trafik öppnas från Kungsgatan vid Stadshusets gavel.
Planerna ingår i projektet Uppsala resecentrum. Idén har varit att omvandla dagens bussterminal för landsbygdstrafiken till cykelparkering med närmare 2000 platser. Men sedan Upplands Lokaltrafik (UL) konstaterat att bussgatorna inte räcker för att ersätta terminalen, föreslås nu bussarna få bli kvar på ungefär halva den yta som var tänkt för cyklar. Konsekvensen blir att cykelplatserna minskar, såvida förlusten inte kan kompenseras på annat håll.
Flera remissinstanser har pekat på att korsningen mellan bussarna på Stadshusgatan och de oskyddade trafikanterna till och från den nya Centralpassagen utgör en allvarlig säkerhetsrisk. Enligt planförslaget ska trafiksäkerheten därför ytterligare belysas. Förslaget från UL att även västra sidan av Kungsgatan ska användas för nya hållplatser väntas däremot inte få gehör hos byggnadsnämnden.
Enligt tidsplanen för Resecentrum ska den nya bussgatan genom Järnvägsparken stå klar i år. Byggnadsnämnden väntas i dag också ge klartecken för att börja förbereda ett öppnande för trafik på Dragarbrunnsgatan, förbi Samariterhemmets sjukhus, som i dag är gågata.
@6b Byline andrarad:ola.lindqvist@unt.se 018-478 13 27
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!