Ny cykelväg blir säkerhetsrisk

Den nya cykelbanan utanför Luthagens Livs väcker reaktioner redan innan den är färdig. "För vem är detta en trafiksäker lösning i 'Cykelstaden' Uppsala?", är en reaktion på kommunens Facebooksida.

Cykelbanan är inte riktigt färdig än. Men många är oroliga för att cykelvägen utanför Luthagens Livs skapar olyckor.

Cykelbanan är inte riktigt färdig än. Men många är oroliga för att cykelvägen utanför Luthagens Livs skapar olyckor.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2016-11-16 07:05

Konkurrensen om gatuutrymmet är stor i centrala Uppsala. Och en plats där detta blir särskilt tydligt är Sysslomansgatan utanför Luthagens Livs. På en begränsad gatubredd ska både gångväg, cykelväg, busshållplats och bilparkeringar rymmas. Cykelbanan har lagts på trottoaren. Och här är det många som har identifierat en potentiell konflikt där de som kommer ut från affären kliver rakt ut i cykelbanan.

"Jag vill inte låta negativ, men jag har arbetat upp ett mindre raseri mot kommunens slapphet vad gäller cykling den senaste tiden", skriver en person på Facebook som kommentar i en diskussion om trafiklösningen på platsen.

Patrik Österbring, enhetschef på stadsbyggnadsförvaltningen, säger att han inte ser någon annan lösning för platsen.

– Det här är standardlösningen för alla cykelbanor. Vår trafikenhet har inte sett någon annan lösning än den här ur trafiksäkerhetssynpunkt, säger han.

Torbjörn Albért, vice ordförande i Cykelfrämjandet i Uppsala, håller dock inte med. Han säger att man kunde begränsa genomfartstrafiken på gatan och göra den smalare så att det i praktiken blir en cykelfartsgata där bilarna får anpassa hastigheten efter dem som cyklar.

– Uppsala är extremt tillåtande att använda innerstaden för genomfartstrafik med bil. Det som händer nu är att bilisterna får gatan för sig själva. Då ökar hastigheten, medan cyklisterna dyker upp i korsningarna där bilisterna inte väntar sig att de kommer. Och cyklisterna tvingas cykla långsammare när de flyttas upp på trottoaren och får trängas med de gående, säger han.

Patrik Österbring säger dock att det inte är möjligt på grund av busstrafiken på gatan, som också ska prioriteras. Han hänvisar till Trafikverkets regler som anger en minsta bredd på 7 meter när det går busstrafik på gatan.

Det är dock en sanning med modifikation. Enligt Lars Frid på Trafikverket finns inga tvingande regler, bara rekommendationer. Och i det här fallet har kommunen utgått från utrymmesklass A, vilket innebär "god körkomfort för fordonsförare". Hade man i stället utgått från klass B, som innebär lägre komfort för bilisterna men fortfarande hög säkerhet, hade det räckt med 6 meters bredd. Enligt samma rekommendationer från Trafikverket ska en cykelbana med vara minst 2,4 meter bred. På Sysslomansgatan varierar den dock mellan 1,4 och 2,7 meter i bredd. Precis framför Luthagens Livs är den 2 meter bred.

Hade ni inte kunnat ta bort de två parkeringsplatserna framför entrén för att få mer utrymme?

– Det behövs lastzoner och ett antal parkeringar, säger Patrik Österbring.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om