Ny färdriktning på ågatorna

Förslaget att bygga om Östra Ågatan i centrala Uppsala till gåfartsgata är åter aktuellt. I den senaste skissen får trafiken ändra färdriktning på gatan.

Uppsala2005-06-15 00:00
I morgon, torsdag, behandlar gatu- och trafiknämnden för fjärde gången i år frågan om en ombyggnad av Östra Ågatan. Vid den bilfria dagen i höstas prövades gåfart på gatan, där fordon och fotgängare fick samsas på samma yta. Därefter har förslagen för utformning av en gåfarts- eller gårdsgata avlöst varandra, men stupat bland annat på uteblivna statsbidrag.

Fartdämpande ramp
Den senaste modellen lanserar beteckningen torggata och innebär att gatan utformas i en och samma nivå för bilar, cyklar och gående, men bara på fem strategiska punkter. Det gäller platser där många gående och cyklister rör sig, exempelvis vid Gamla Torget och korsningen Bredgränd - Västgötaspången.
Övriga sträckor förelås bli kvar som konventionellt gaturum, med trottoarer och körbanor. Övergången mellan torggata och vanlig gata markeras av en fartdämpande ramp med gatsten.

Cykelbana flyttas
Går förslaget igenom förblir Östra Ågatan enkelriktad för biltrafik, men färdriktningen blir norrut i stället för som i dag söderut. Syftet är att fordon lättare ska kunna angöra fastigheterna, som ligger på gatans östra sida, samtidigt som cykelbanan även i fortsättningen ska ligga till vänster om biltrafiken. Det innebär att cykelbanan föreslås flyttas till å-sidan. Tidigare utredningar har visat att gatans bredd inte rymmer både dubbelriktad biltrafik och cykelbana i båda riktningar.
På Västra Ågatan, i dag enkelriktad norrut, föreslås motsvarande förändring på åtminstone sträckan S:t Eriks torg - Fyristorg. Om nämnde ger klartecken för ombyggnaden bör arbetet starta redan i höst, för att kunna stå klart nästa år, enligt gatukontoret.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om