Ny flygstrejk hotar - Transport vill ha mer än industrin

En ny flygstrejk hotar då fackförbundet Transportarbetareförbundet och Flygarbetsgivarna står mycket långt i från varandra. Förhandlingarna strandade i fredags och under måndagen väntas ett strejkvarsel från Transport.

Uppsala2007-10-22 16:05
Flygtekniker, mekaniker och lastare på Arlanda organiseras av Transport. En enig avtalsdelegation förkastade före helgen arbetsgivarens slutbud som innehöll löneökningar på totalt 2 400 kronor för de kommande tre åren, samt justeringar av tillägg för en rad arbetsuppgifter.
Budet ligger i nivå med industrins 10,2 procent, en nivå som stora grupper på arbetsmarknaden accepterat under 2007. Men inom flyget vill man ha mer, skälet är att flyganställda fick stå tillbaka under krisåren i början av 2000-talet.
- Vi kräver mer men jag vill inte gå in på hur mycket i det här läget, säger Bo Nilsson, ordförande för Transport avdelning 46.

"Vi är rustade för strid", skriver han på avdelningens hemsida i väntan på att förbundet formulerar ett första varsel.
Förutom lönen strider facket för förkortad arbetstid till 38 timmar i veckan för tvåskiftsarbetare (arbetsgivaren erbjuder 39 timmar). Och så vill facket få inflytande över när arbetstagarna erbjuds att jobba delade pass.
- Många känner sig tvingade att tacka ja till en lucka på tre timmar i arbetstiden. Det blir ett hårt tryck på den anställde och vi vill att det sker en förhandling i stället, säger Bo Nilsson.
Jonas Bernunger, förhandlingschef för Flygarbetsgivarna, säger att man i slutbudet gått så långt det är möjligt.
- En ökning innebär kolossala kostnader för företagen. Och kortad arbetstid kostar också.

Kabinstrejken i maj kostade SAS uppåt 100 miljoner kronor och bolaget vill för allt i världen inte ha ännu en konflikt som drabbar kunderna. Frågan om hur detta påverkar förhandlingarna får Jonas Bernunger att sucka.
- Jag kan bara konstatera att flyget varit oproportionerligt hårt drabbat av ett pärlband med konflikter. Vi kan bara hoppas att Transport nu besinnar sig och avbryter upptrappningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om