– Tidigare har vi bara haft befogenhet att göra kontroller vid misstanke om att någon har druckit alkohol eller använt narkotika. Nu inför vi även stickprovskontroller, säger Kjell-Åke Karlsson, enhetschef vid gränskontrollenheten på Arlanda.
Promillegränsen för rattfylleri blir 0,2 det vill säga samma gräns som för att få framföra fordon på vägar eller större båtar till sjöss. Reglerna för flyget finns i den nya luftfartslagen som träder i kraft i dag, 1 september.
– Vi tycker att det här är bra, även om vi inte har känt att alkohol- eller narkotikabruk skulle vara något överhängande problem inom flyget, säger Kjell-Åke Karlsson.
Å andra sidan finns i dag inga regelbundna kontroller av personal som påverkar flygsäkerheten. Om det finns problem med personal som dricker på arbetstid så kommer det att visa sig efter en utvärdering av de första kontrollerna. De som omfattas av de nya reglerna för kontroller är all personal på flygplatsen som kan påverka säkerheten.
– Det handlar om piloter, men även om besättningspersonal, flygplanstekniker, flygledare med flera. Alla som på något sätt kan påverka flygsäkerheten ingår i den personal som kan bli testad. Exempelvis flygvärdinnorna har ju även till uppgift att hjälpa passagerarna vid nödsituationer så deras jobb har med flygsäkerheten att göra, säger Kjell-Åke Karlsson.
Testet kommer att gå till precis som i biltrafiken. Den som ska kontrolleras får blåsa ett utandningsprov.
– Men kontrollerna kommer att ske mer diskret än i biltrafiken. Vi vill inte att några passagerare ska bli upprörda. Därför kommer vi att göra det här när passagerarna inte är i närheten. Men metoderna som vi provar nu i början ska vi sedan utvärdera för att se om de fungerar, säger Kjell-Åke Karlsson.
Kommer ni att få mycket mer att göra nu?
– Det blir ytterligare en ny uppgift för oss att utföra på Arlanda och Bromma, men eftersom vi finns här annars också så kan vi utföra även denna uppgift. Redan i dag, samma dag som lagen träder i kraft, kommer vi att inleda kontrollerna, säger Kjell-Åke Karlsson som tror att åtminstone de flesta svenska besättningarna och flygplatspersonalen kommer att ha förståelse för att kontrollsystemet blir detsamma för luftrummet som på vägar och till sjöss.