Ny larmteknik kan spåra försvunna

Med hjälp av tekniken kan nu SOS Alarm snabbt få besked om var personer som ringer in till larmcentralen befinner sig. Redan har SOS-centralen i Uppsala kunna hjälpa personer som gått vilse att komma tillrätta.

Uppsala2008-04-22 00:01
Under förra året inleddes arbetet med att få de stora mobiloperatörerna i Sverige att snabbt assistera SOS Alarm med så kallade positionsuppgifter, det vill säga ge besked om var olika mobiltelefoner befinner sig. Bakgrunden är krav från EU som innebär att telefonbolagen är skyldiga att bistå med den typen av tjänst om de har teknisk möjlighet.
- Vi kom i gång förra året med Telia Sonera men sedan har det byggts på och nu är även Tele 2, Telenor och 3 med i det här, säger Anders Klarström vid SOS Alarm.
Man räknar med att larmcentralerna runt om i landet kommer att göra cirka 30 000 förfrågningar om position per år och enligt de beräkningar som har gjorts kan hundra liv om året räddas med hjälp av det nya samarbetet.

- Det handlar om folk som kan vara sjuka och förvirrade och som inte vet var de är, men också om försvunna personer eller om sådana som har gått vilse i skogen, säger Anders Klarström.
Vid SOS-centralen i Uppsala har man redan kunna hjälpa människor med hjälp av positioneringen. En kvinna som var nyinflyttad i Norduppland gick i höstas vilse i skogen när hon var ute och plockade svamp och kunde inte hitta tillbaka till sin bil. Medan kvinnan pratade med larmcentralen kunde telefonoperatören bestämma var hon befann sig och en utkommenderad polispatrull kunde hitta henne. Även ett par i norra Uppland som hade gått vilse i skogen kunde få hjälp på samma sätt.

- Det här är ju verkligen ett framsteg och till stor hjälp för folks trygghet, säger Anders Klarström.
Teleoperatörerna i sin tur får en årlig ersättning för sina insatser, baserad på hur stor del de har i mobiltelefonmarknaden, något som kostar skattebetalarna cirka tre miljoner kronor om året.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om