NÀr den rödgröna majoriteten i Uppsala kommun klubbade igenom beslutet att göra Hammarskog till naturreservat var syftet att bÄde gynna natur och friluftsliv. Men nÀr boende i Södra Hagunda fick i uppdrag att ta fram ett antal idéer för att utveckla sin bygd stötte de pÄ patrull. Det populÀraste förslaget var att anlÀgga ett solcellsdrivet elljusspÄr efter den 2,5 kilometer lÄnga gÄngvÀg som löper i en slinga i skogen vid Hammarskog. Men det blev nej.
ââDels var förslaget för dyrt. Men stadsbyggnadsförvaltningen ansĂ„g ocksĂ„ att det stĂ„r i strid med naturreservatets föreskrifter. DĂ„ undrar jag vad man kan göra av Hammarskog. Vi varnade för det hĂ€r redan nĂ€r man planerade för att göra Hammarskog till naturreservat. Det blir som att lĂ€gga en vĂ„t filt över utvecklingen i hela omrĂ„det, sĂ€ger politikern Mattias Johansson (C).
Han jÀmför med FjÀllnora som Àr ett kommunalt friluftsomrÄde. Det har utvecklats med bÄde hyrstugor, kafé och en Àventyrsbana.
â I Hammarskog kan man sannolikt inte göra nĂ„got av det. Vi skulle bland annat vilja att man slog vass sĂ„ det gick att paddla kajak till herrgĂ„rdsviken, kanske anlĂ€gga en fotbollsplan och ha lĂ€gerverksamhet pĂ„ omrĂ„det. Man skulle kunna bygga ett trĂ€dĂ€ck framför herrgĂ„rden för att locka en bra restauratör dit, sĂ€ger Mattias Johansson.
I en interpellation stÀlld till kommunalrÄdet Rickard Malmström (MP), som har ansvar för natur och miljö, vill han ha svar pÄ vilka utvecklingsmöjligheter som finns i Hammarskog sedan det blev naturreservat.
Rickard Malmström vÀlkomnar förslaget att bygga ett solcellsdrivet elljusspÄr. Bristen pÄ pengar gjorde att det blev ett utegym i stÀllet.
ââ Det ville ocksĂ„ de som bor i Södra Hagunda ha. Ett solcellsdrivet elljusspĂ„r kan mycket vĂ€l byggas senare. Jag tycker sjĂ€lv att det Ă€r en bra idĂ©. I beslutet och skötselplanen stĂ„r tydligt att syftet med reservatet Ă€r att möjliggöra utveckling av friluftsaktiviteter, sĂ€ger han.
Kommunen hÄller pÄ att ta fram en plan för att utveckla Hammarskog. DÀr kan elljusspÄr, uthyrning av kanoter och lÄngfÀrdsskridskor bli nya attraktioner.
ââDet viktigaste i den pĂ„gĂ„ende utredningen Ă€r för mig att se till sĂ„ att vi fĂ„r en busslinje och sĂ€kra cykelvĂ€gar till Hammarskog sĂ„ alla kan ta sig dit, och att vi skapar möjlighet för ett kafĂ© i herrgĂ„rden som Ă€r öppet Ă„ret runt, sĂ€ger Rickard Malmström.
Han kan tÀnka sig flera friluftsprojekt, som att utveckla stigar för bÄde joggning och mountainbike.
Var gĂ„r grĂ€nsen innan ni bryter mot naturreservatets föreskrifter?ââDet Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga exakt, men meningen med reservatet Ă€r att hindra att det exploateras kommersiellt eller med bostadshus. Vi anser att naturen i sig har kvalitĂ©er som Ă€r viktiga att vĂ€rna för friluftslivet och möjligheten att uppleva biologisk mĂ„ngfald. Utan skydd kan omrĂ„det bebyggas med vad som helst i framtiden. Det vill vi förhindra, sĂ€ger Rickard Malmström.
Mattias Johansson anser att kommunen avhÀnt sig kontrollen över omrÄdet genom att göra det till naturreservat.
ââDet Ă€r jĂ€ttebra om man vill utveckla Hammarskog. Men det Ă€r lĂ€nsstyrelsen som har tillsyn över naturreservaten och det finns ingen garanti för att de stĂ€ller sig bakom det kommunen vill göra, sĂ€ger han.
Finns det inte en poÀng med att skydda Hammarskogs natur för framtida exploatering?
ââDet finns en bred politisk majoritet för att Hammarskog ska vara kvar. Hotet att exploatera finns inte. Att bilda naturreservat Ă€r fel vĂ€g att gĂ„, sĂ€ger Mattias Johansson.