Ny räls för malmtåg

Öppningen av Dannemora Gruva drar med sig investeringar i ny infrastruktur på upp till 30 miljoner kronor. Bland annat måste tusentals sliprar bytas på Hargshamnsbanan för att malmtågen ska kunna rulla.

Uppsala2007-10-27 00:01
En preliminär undersökning som Banverket gjort visar att det kommer att kosta runt 20 miljoner kronor att rusta järnvägen mellan Örbyhus och Hargshamn där malmtågen ska gå. Banan är i så dåligt skick att hastigheten sänkts från 70 till 40 kilometer i timmen. För att öka kapaciteten måste 4000 sliprar bytas ut liksom delar av spåret och vissa växlar. Banverket kommer att stå för kostnaderna.
- Vi ska söka extrapengar för en upprustning. 20 miljoner är mycket för en bana som är så pass lågt trafikerad som Hargshamnsbanan men vi hoppas kunna vara klara tills gruvan öppnar i december 2009, säger Anders Brandt vid Banverket i Gävle.

I dag trafikerar nio tåg per dygn banan med massaved till Hargshamn och Hallstavik. När brytningen vid Dannemora gruva är i full gång räknar bolagsledningen med att runt 1,5 miljoner ton malm om året kommer att behövde skeppas ut via hamnen i Hargshamn. Det kan kräva upp till fyra malmtåg per dygn.
- Är inte banan klar så tvingas vi köra malmen med lastbil från Dannemora till Hargshamn. Det blir mycket trafik och är inte särskilt bra för miljön, säger Dannemora Minerals vd Lars-Göran Ohlsson.
Även hamnen i Hargshamn måste rustas för att malmen ska kunna skeppas vidare till kund. Ledningen för Hargshamn AB uppskattar att det kommer att kosta mellan 1-10 miljoner kronor att modernisera den 40 år gamla utskeppningshamnen.
- I dag är hamnen bara dimensionerad för halva det tonnage som Dannemora Mineral tänker frakta ut årligen och det är inte klart vilka sorts tåg som bolaget ska använda, säger driftchef Peter Zoné.

Vem som ska stå för kostnaderna återstår att se.
- Det blir nog vi. Men det finns flera olika lösningar. Vi är ännu på ett tidigt stadium i utredningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om