Ny stadsdel får lågfart

Hastighetssänkningarna i Uppsalas bostadsområden avancerar långsamt. Bärby hage kan bli nästa stadsdel som får upplysningsskyltar och farthinder.

Uppsala2005-10-11 23:59
Vibrationer från den tunga trafiken, mest stadsbussar, har lett till upprepade klagomål från boende i villaområdet, norr om Bärbyleden. Inga mätningar har gjorts, men gatu- och trafikkontoret bedömer att vibrationerna i bostäderna motiverar en fartsänkning.
Tjänstemännen har föreslagit tvingande hastighetsreglering via förbudsskylten 30 km/tim. En majoritet av politikerna i gatu- och trafiknämnden har i stället beslutat att Bärby hage ska bli så kallat lågfartsområde, skyltat med blå 30-skylt tillsammans med fartdämpande åtgärder. Formellt innebär det inte något förbud och polisen kan fortfarande bara bötfälla den som kör fortare än 50 km/tim.

Fler aktuella
En majoritet i gatu- och trafiknämnden har tidigare drivit igenom att lågfart med blå 30-skyltar och fartsänkande åtgärder ska införas i flera bostadsområden i Uppsala. Ett 60-tal platser är aktuella. Men ombyggnaderna kräver planering och kostar pengar. Hittills har lågfart bara genomförts i en del av Sunnersta. De "vanliga" rödgula 30-skyltarna ska sparas till platser där ett förbud anses särskilt angeläget, som skolor och förskolor.
Stockholms stad har gjort tvärtom och infört tvingande 30-gräns i så gott som hela innerstaden. Det är en betydligt billigare och snabbare reform, men kritikerna anser att efterlevnaden är tveksam. Bakgrunden till åtgärderna är att antalet döda och skadade i trafiken minskar kraftigt med sänkt fart.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om