Ny trafikplats vid Storvreta dröjer

En ny trafikplats på E 4 vid Storvreta blir troligen aktuell först på lång sikt, enligt Vägverket, som i stället föreslår ombyggnad av den befintliga avfarten. Blir de stora byggplanerna i området verklighet kan dagens avfart inte svälja trafikökningen.

Uppsala2010-01-10 20:07
Bara tre år efter öppnandet av nya E 4 utanför Uppsala utreder Vägverket en ombyggnad av Fullerö trafikplats (se karta här intill), som förbinder motorvägen med länsväg 290 och Storvreta samhälle. Orsaken är de stora utbyggnadsplanerna på ömse sidor om avfarten. I östra Fullerö förbereder privata intressenter en exploatering i storformat med bland annat temapark, hotell och köpcentrum. Siktet är inställt på att bli ett av landets största turistmål. På västra sidan om E 4 etableras handel och andra verksamheter. Dessutom finns förslag om totalt ett par tusen nya bostäder i Storvretaområdet.

Även om bara en del av planerna blir verklighet beräknas trafikökningen bli så stor att nuvarande E 4-avfart inte räcker till. Enligt en tidigare studie skulle enbart ett nytt handels- och nöjescentrum leda till stillastående köer ända upp på motorvägen i högtrafik. Uppsala kommun har flaggat för att det kan behövas en helt ny trafikplats söder om den nuvarande för att klara expansionen.

Vägverket har nu utrett frågan och tonar ned behovet av en ny trafikplats. I förstudien lyfter verket i stället fram ett antal ombyggnader av den befintliga Fulleröavfarten som kan utföras i takt med att trafiken ökar. Bland förslagen finns extra körfält på avfarten och fri påfartsväg till länsvägen, vilket skulle fördubbla kapaciteten i väganslutningen. En ny trafikplats blir aktuell först när trafiken på länsvägen ökar från dagens 11 000 fordon per medeldygn till 28 000, enligt studien. Kostnaden för en ny trafikplats beräknas till mellan 50 och 75 miljoner kronor, medan alternativet med ombyggnader beräknas kosta 10-15 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om