Ny utmaning när Strandbodgatan stängs
Nu ställs Uppsalas bilister inför nya utmaningar. Måndag morgon stängs en av innerstadens största öst-västliga förbindelser och öppnar inte förrän om fyra år. Runt 15 000 fordon per dygn ska hitta nya vägar.
Foto: Staffan Claesson
Det gatuparti som stängs av trafikeras i genomsnitt av 16 500 fordon ett vardagsdygn. Var trafiken kommer att ta vägen vet ingen på förhand. Kommunens gatukontor hoppas att bilarna ska fördelas ganska jämnt mellan innerstadens tre övriga järnvägspassager, Råbyvägen, S:t Olofsgatan och Vaksalagatan. En hel del trafikanter väntas också välja Vimpelgatan längre söderut, där köerna kan bli långa när bommarna ligger nere. Andra kan komma att färdas runt centrum i stället.
- Och så kan man hoppas på ett utökat buss- och cykelåkande, säger trafikchef Mats Svensson vid kommunens gatu- och trafikkontor.
Fotgängare och cyklister ska kunna färdas på Strandbodgatan förbi byggplatsen hela tiden, även om det kan bli trångt och besvärligt. Trafikanterna får dessutom en alldeles ny gata i området. När Strandbodgatan stänger i dag, efter morgonrusningen, öppnar den nya Stationsgatan, parallellt med bangården mellan Norrtäljegatan och den nya rondellen. Förhoppningen är att den ska avlasta bland annat Väderkvarnsgatan.
Orsaken till den långa avstängningen är inte själva byggnadsarbetet. Banverket kommer att inleda rivningen av den ena tågbron direkt efter stängning. I stället är det tågtrafiken som bestämmer byggtakten:
- Vi måste bygga i etapper eftersom tågen ska fram som vanligt, berättar Banverkets Göran Löfstrand. Vi gör färdigt en del i taget och flyttar tågtrafiken mellan broarna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!