Det var ett av få löften om snabba förbättringar som SJ:s produktchef för regiontrafiken, Johan Wadman, kunde presentera när han mötte tågpendlare i Uppsala på tisdagskvällen. Den som väntat sig folkstorm mot SJ blev besviken. Bara ett fåtal deltagare dök upp till utfrågningen.
– Jag är uppriktigt överraskad över att inte fler tog chansen, förklarade centerns riksdagsledamot Solveig Zander, som stod bakom inbjudan till SJ och Regionförbundet, för att få besked om läget för tågtrafiken i Uppsalaregionen.
Kanske har den värsta ilskan över vinterns tågelände lagt sig, kanske väckte den partipolitiska bakgrunden till utfrågningen misstänksamhet, kanske har pendlarna redan gett upp hoppet. De som trots allt dök upp fick klara besked – några radikala förbättringar mellan Uppsala och Stockholm är knappast att vänta de närmaste åren. Förutom de nya Tim-automaterna kommer SL:s pendeltåg att trafikera Uppsala med start 2013. Men de verkligt kraftfulla åtgärderna, i form av fler spår, kan ingen i dag utlova.
Margareta Rönnblom från Regionförbundet konstaterade bekymrat att det inte finns en krona för kapacitetshöjning på sträckan, i den länstrafikplan som kommunerna och landstinget lagt fram för de närmaste tio åren. Hon flaggade för att ytterligare två spår mellan Uppsala–Arlanda, och lika många in mot Stockholm, är vad som krävs för att svälja kommande resandeströmmar.
Nya biljettautomater löfte till tågpendlare
Nästa år införs nya automater för Tim-korten som används på tåglinjen Uppsala–Stockholm och i hela Mälardalen. Målet är ett enklare och mer tillförlitligt biljettsystem.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!