Nya E4 öppnas - ett år för tidigt

På torsdag morgon rullar de första bilarna ut på landets nyaste motorväg: södra etappen av E4 genom Uppland. Sträckan öppnas nästan ett år i förtid - vi har tagit reda på varför.

Provtur på nya E4 med Vägverkets Marjo Viita.

Provtur på nya E4 med Vägverkets Marjo Viita.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2006-12-19 00:01
Kortare köer, mindre utsläpp, ­färre olyckor och sparade liv är de viktigaste skälen för att öppna ­södra E4-sträckan i förtid. Allt kan summeras till en siffra.
- Sex och en halv miljoner kronor i samhällsekonomisk besparing varje månad är vad man räknar med. Det blir pengar, konstaterar Vägverkets projektledare Owe Ekman.
Närmare bestämt 65 miljoner, under de tio extra månader vägen hålls öppen, fram till ordinarie invigning av hela E4 i oktober 2007. Statliga verk genomför nu inte alltid sina åtgärder av pur vänlighet, och även i E4-fallet finns alltså en kylig ekonomisk analys bakom beslutet.
Det hindrar inte att Vägverket kan bli årets kramdjur hos några tusental bilister som ägnar fredagseftermiddagarna åt att ingående och förhållandevis tålmodigt betrakta Uppsalas östliga stadsdelar ur Tycho Hedén-perspektiv, endast avbrutna av dagens kökrockar.
@3a Text utan indrag:
När beskedet kom, i mitten av oktober, hade det redan ryktats en tid om att trafiken på landets största, dyraste och längsta motorvägsbygge skulle släppas på i förtid. Vägverkets beslut betyder framför allt att trafik som i dag passerar genom Uppsala i stället kan färdas öster om staden på den 24 kilometer långa E4-sträcka, mellan Uppsala och Björklinge, som nu öppnas.
@3a Text:Däremot väntas trafik till och från staden, samt norrut mot Björklinge eller västerut till och från riksväg 55 fortsätta på gamla E4, åtminstone till dess att anslutningen med Bärbyleden öppnar nästa höst, samtidigt med hela motorvägen. Boende i nordost, i Storvreta, Vatt­holma och andra orter kan däremot lättare ta sig ut på nya E 4 och väntas börja använda den sträcka som nu öppnas.

Nya motorvägen är avsedd för110 km/tim, men skyltas till en början som provisorisk väg med 90 km/tim. Rullar allt utan störningar lär fartgränsen höjas till ordinarie nivå.
En fråga är nu om otåliga trafikanter kan vänta sig ett tidigare öppnande av resterande sträcka norrut? Owe Ekman vill undvika spekulationer och slår fast att oktober 2007 alltjämt gäller. Men han medger att den höstliga vinter som nu råder i Uppland gynnar vägbygget, samtidigt som en rejäl köldknäpp snabbt kan ändra läget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om