- Sex och en halv miljoner kronor i samhällsekonomisk besparing varje månad är vad man räknar med. Det blir pengar, konstaterar Vägverkets projektledare Owe Ekman.
Närmare bestämt 65 miljoner, under de tio extra månader vägen hålls öppen, fram till ordinarie invigning av hela
Det hindrar inte att Vägverket kan bli årets kramdjur hos några tusental bilister som ägnar fredagseftermiddagarna åt att ingående och förhållandevis tålmodigt betrakta Uppsalas östliga stadsdelar ur Tycho Hedén-perspektiv, endast avbrutna av dagens kökrockar.
@3a Text utan indrag:
När beskedet kom, i mitten av oktober, hade det redan ryktats en tid om att trafiken på landets största, dyraste och längsta motorvägsbygge skulle släppas på i förtid. Vägverkets beslut betyder framför allt att trafik som i dag passerar genom Uppsala i stället kan färdas öster om staden på den 24 kilometer långa
@3a Text:
Nya motorvägen är avsedd för110 km/tim, men skyltas till en början som provisorisk väg med 90 km/tim. Rullar allt utan störningar lär fartgränsen höjas till ordinarie nivå.
En fråga är nu om otåliga trafikanter kan vänta sig ett tidigare öppnande av resterande sträcka norrut? Owe Ekman vill undvika spekulationer och slår fast att oktober 2007 alltjämt gäller. Men han medger att den höstliga vinter som nu råder i Uppland gynnar vägbygget, samtidigt som en rejäl köldknäpp snabbt kan ändra läget.